GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

76 resultaten
Filteren
van 8
1925-10-20
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 46

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 46

44opnemen van hun geloofsinhoud in het Christelijk geloof geen sprake kan zijn ^). Zoo kunnen we ook voor dit deel van ons onderzoek tot een slotsom komen. Invloeden van buiten op de Goddelijke openbaring zijn er, als men daaronder verstaat, dat God zelf de openbaring zich heeft laten aanp ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
290 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 45

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 45

43van heidendom en Jodendom lean dan ook slechts gesproken worden, gelijk we het bij onze eerste opmerking hebben gedaan. De prediking van den Christus komt tot Joden en heidenen, houdt rekening met hun leer en leven, met hun theorieën en hun zonden en wordt gebracht op zulk een wijze, dat ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
370 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 44

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 44

42Hoe is de houding van de oude Christelijke prediking, d. w. z. der Goddelijke openbaring, tegen invloeden van buiten? Jezus noopt Zijn jongeren te breken met het Farizeïsme, dat is toch eigenlijk met het Jodendom op zijn best. Evenzeer als Jezus de jongeren altijd weer wijst op het Oude ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
360 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 43

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 43

41 We brengen deze gedachten van BOUSSET naar voren, omdat ze van centrale beteekenis zijn. Ze richten zich op den hoofdinhoud van de Christelijlce predilcing. Voor andere punten heeft de godsdiensthistorische school op allerlei manieren invloeden meenen te kunnen aanwijzen, die van buitenaf in d ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
378 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 42

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 42

40geopenbaard en dat dientengevolge het Christendom openbaringsreligie is. Het tegenovergestelde wordt door degodsdiensthistorische school beweerd. Ze moge schakeeringen kennen, waarin niet alle openbaring wordt geloochend, in beginsel staat ze op het stand= . punt, dat de religie zich lan ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
359 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 41

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 41

39Eindelijk is een rustpunt bereikt. Jodendom en heidendom zijnfl beide overwonnen. Het eerste ligt ver achter den rug, het tweede is ter zijde gelaten en wordt niet meer begeerd. Dit punt beteekent tevens de afsluiting der Nieuwtestamentische Godsopenbaring, Gaan we het verloop na, dan zi ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
352 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 40

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 40

38en in verband daarmede de gemeente grooter wordt, neemt ook de vijandschap toe, ze komt allengs niet alleen van overpriesters en schriftgeleerden, doch ook van het volk ^). Dat beteekent, dat heel het volk zich tegen de kerk van Christus keert, de vervolging breekt los. Die vervolging dr ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
351 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 39

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 39

37en te Korinthe gebeuren dingen, die zelfs in de oogen der heidenen schandelijk zijn. Toch is er verschil. In al deze gevallen gaat het óf om zware zonden weliswaar, maar dan toch van individuen óf om meer verbreide zonden, maar die toch, zelfs van de Galaten kan men dat zeggen, aan de ge ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
355 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 38

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 38

36aan het einde der aarde ^). Het boek der Handelingen beschrijft dezen gang. We zien de apostelen eerst te Jeruzalem arbeiden en in Judea. Dan gaan ze naar Samaria. Eindelijk worden geen grenzen meer in acht genomen en het evangelie komt tot Rome, ja, al spreken de Handelingen er niet ove ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
365 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 37

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 37

35 bepaalde aanleiding zijn gegeven, van andere geldt juist het tegenovergestelde. Er is iets gebeurd, men weet geen raad, en vraagt den Heere, wat men doen zal. Dan schenkt God in ver~.band met die gelegenheid aan Israël een blijvende wet. Hier is dus een factor buiten de openbaring, die de aanl ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
358 woorden
van 8