Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 26
22leving. Men vond de volgende „Erlebnis"-vormen bij kinderen: ten eerste die van de eenvoudige erkenning of ontkenning van een waarde op grond van een niet redelijke, maar onmiddellijk erkende beleving. Dit is dan de persoonlijke vorm van waarde-erkenning. In de tweede plaats die van een ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 29
2-5kennend subject zelf uiteindelijk de bron der kennis is. ^'^*) En daarmede is ook de „Erlebnis"-school in feite teruggekeerd tot het standpunt van het oude Rationalisme. De verhouding tusschen innerlijk beleven en kennen, zooals die in de door ons besproken school wordt geponeerd, is ni ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 16
12pogen te vinden tusschen de „Erlebnis"-opvatting en een zekere theorie der kennis. '^^) Verschillende termen toch, door sommige phaenomenologen, b.v. door Husserl, nog gebruikt in den logischen zin als deel van een logische methode, krijgen bij Scheler een eigen beteekenis. ''^) Zoo b.v. ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 36
32Merkwaardig is, hoe altijd weer het Westersche denken strandde op de klip van het alles schematiseerende en doodende intellectualisme, of op die van een alles versubjectiveerende en in emotionaliteiten vervluchtigende romantiek. De Calvinistische paedagogiek zal zich voor beide hebben te ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 40
3é om kampt men om den voorrang van innerlijk beleven of kennen. De Christelijke opvoeding zoekt naar de eenheid der functies, naar de overeenstemming, de samenwerking, de harmonie. ^^^) Zij geeft aan alle functies de eere, die haar toekomt, en streeft daarbij naar volmaking van den ganschen mens ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 41
37 dikwijls meer vrucht van een op wijsgeerigen grond gekoesterden wensch dan van gedegen onderzoek naar de werkelijkheid. Want ten opzichte van de innerlijke beleving van het kind staan een tweetal feiten vast. Ten eerste dit: het kind pleegt zich zijn eigen beleving niet opzettelijk bewust te m ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 22
i8z.g. „Erlebnis"-paedagogiek, of van wat zich als zoodanig aandient. Anderzijds dient hier te worden gewezen op een typische poging om de theorie van de „Erlebnis"-paedagogiek te stellen in dienst van andere politieke principia. Wanneer Kawerau spreekt over het "Erlebnis"-principe bij het ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 17
13Met dit al is op deze wijze het begrip „Erlebnis" nog niet nader omschreven. Deze omschrijving van het begrip stelt ons uit den aard der zaak voor vrij groote moeilijkheden. Immers dit begrip wil niet begripsmatig benaderd worden. ^^) Hoe zou dat ook denkbaar zijn, wanneer men zelf propa ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 45
41ƒ de kenakte wordt verkregen, is gebonden aan sympathetisch over/ gedragen emoties van eerbied, ontzag, bewondering en aanbidding; ' zij is tevens het uitgangspunt voor wilsimpulsen en voor prikkels tot activiteit. De catecheet heeft bovendien zijn ambtelijke roeping, als levende mensch ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 27
23„Erlebnis" niet mogelijk, of wel wij moeten aanvaarden, dat het ethische de consequentie is van den samenhang der dingen. Slechts daar, waar een naturalistische ethiek a la Rousseau zou kunnen worden aanvaard, slechts daar waar men het kind zou kunnen zien zonder zonde en zonder gebrek e ...