![Jaarboek 1964 - pagina 102](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/jaarboeken/jaarboek-1964/1964/01/01/102-thumbnail.jpg)
Jaarboek 1964 - pagina 102
Vrijheid en onzekerheid inzonderheid bij Rudolph Bultmann I. In contemporaine West-Europese filosofie en theologie treffen wij als een grond-zekerheid aan, dat er, zo zeker als de mens mens, de wereld wereld, en God God is, geen grondzekerheden kunnen bestaan. Want de mens is in de kern van zijn ...
![Jaarboek 1964 - pagina 103](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/jaarboeken/jaarboek-1964/1964/01/01/103-thumbnail.jpg)
Jaarboek 1964 - pagina 103
licht, über die der Mensch denkend verfügen kann" (a.w., 212). Jaspers zou zich dus niet geheel en al willen „entsichern". Dat dit voor Jaspers, volgens Bultmann, kwalijke gevolgen moet hebben, blijkt wel uit Bultmann's leer, dat de „eigenlijke" vrijheid slechts dan den mens ten deel kan vallen, ...
![Jaarboek 1964 - pagina 104](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/jaarboeken/jaarboek-1964/1964/01/01/104-thumbnail.jpg)
Jaarboek 1964 - pagina 104
maken, dat het christelijk geloof geen „innerweltliche Sicherkeit gibt, dasz er aber, als der Glaube an Gottes offenbare Gnade, die Freiheit schenkt, getrost dutch Dunkelheit und Ratsel hindurchzuschreiten und die Verantwortung für die Tat in der Einsamkeit eigener Entscheidung zu wagen und zu tr ...
![Jaarboek 1964 - pagina 106](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/jaarboeken/jaarboek-1964/1964/01/01/106-thumbnail.jpg)
Jaarboek 1964 - pagina 106
in de eenzaamheid van haar (vrije) beslissing. Die als beslissing nergens steun vindt, en nergens steun mag of kan vinden, omdat zij anders geen beslissing zou zijn. 3. Evenals bij alle existentie-filosofie doemt hier dan een nieuwe radicale antithese op. De antithese tussen de eigenlijke en de o ...
![Jaarboek 1964 - pagina 105](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/jaarboeken/jaarboek-1964/1964/01/01/105-thumbnail.jpg)
Jaarboek 1964 - pagina 105
voor. Maar de critische distantie tegenover eigenmensbeeld, dat dan Bijbels zou zijn, ontbreekt geheel en al. Zij zien niet, dat eigen mensbeeld en ook eigen „theologie over de mens in de Bijbel" in duigen valt, wanneer de existentie-filosofische ondergrond er aan wordt ontnomen, n.l. de leer, da ...
![Jaarboek 1964 - pagina 108](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/jaarboeken/jaarboek-1964/1964/01/01/108-thumbnail.jpg)
Jaarboek 1964 - pagina 108
jjSchicksal", waarbij de dood wel een fundamentele plaats inneemt, omdat hij principieel behoort tot de begrensdheid van de mens als mens. Zonder deze permanente begrensdheid, die een bedreiging is, kan de mens zich immers niet ,,entweltlichen", kan hij niet steeds opnieuw „eschatologisch" in het ...
![Jaarboek 1964 - pagina 107](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/jaarboeken/jaarboek-1964/1964/01/01/107-thumbnail.jpg)
Jaarboek 1964 - pagina 107
het Duitse taalgebied „dat Transzendieren" wordt genoemd; en dan is het wezenlijk hetzelfde als wat Heidegger uitdrukt met: De mens is „das Wesen der Ferne". Daar zit niets christelijks in. B. moet dit zelf ook toegeven. Hij schrijft, dat deze vrijheidsidee ook buiten christelijk erf bekend is, j ...
![Jaarboek 1964 - pagina 109](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/jaarboeken/jaarboek-1964/1964/01/01/109-thumbnail.jpg)
Jaarboek 1964 - pagina 109
filosofische theologie en ook geen theologische filosofie kan zijn. Heel anders dan bij Thomas van Aquino en bij het voorKantiaans rationalisme. B.'s vrijheids-idee wordt een theologische vrijheidsidee; Bultmann's geschied-filosofische antropologie wordt een geschied-theologische antropologie, B. ...
![Jaarboek 1964 - pagina 110](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/jaarboeken/jaarboek-1964/1964/01/01/110-thumbnail.jpg)
Jaarboek 1964 - pagina 110
Gods, geen theologie, geen geloof en geen prediking mogen aan dit mensbeeld tornen. Het staat buiten discussie, is onaantastbaar, en het eist, dat, zullen goddelijke openbaring en goddeüjk heilswerk mogelijk zijn, deze openbaring en dit heilswerk aan het irrationele karakter van natuur en geschie ...
![Jaarboek 1964 - pagina 111](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/jaarboeken/jaarboek-1964/1964/01/01/111-thumbnail.jpg)
Jaarboek 1964 - pagina 111
held is, maar uit zichzelf deze vrijheid niet deelachtig kan worden, doch door Gods vergevende genade alleen steeds opnieuw deze vrijheid verkrijgt als een bevrijding uit eigen „oneigenlijkheid", d.i. uit eigen pogingen, om door denken en werken zichzelf te beveiligen tegen alle onzekerheid. Uit ...