VU Magazine 1981 - pagina 277
Roelf HaanHet plan dat slaagde In 1967 hield Hans Linnemann zijn inaugurele rede over „the plan that failed": de mislukte ontwikkelingsplanning. De titel was zo goed gekozen dat hij bij velen niet meer uit de herinnering zal zijn verdwenen. Voorzag Linnemann dat dit opschrift zijn aktualit ...
VU Magazine 1981 - pagina 278
misch-politieke toestand van Argentinië als rampzaliger dan ooit tevoren, én als uitzichtloos. De bedoeling van de militairen is de ,,perfekte uitschakeling" van de aktieve middenstand, de ,,brazilisering" van Argentinië, dat wil zeggen hetterugbrengen van de sterk ontwikkelde en gedifferentieerd ...
VU Magazine 1981 - pagina 280
Loeki de Leeuw Een jaar geleden, 19 juni 1980, promoveerde aan de VU de Zwitser Hermann Roland Etter op een studie die uitgebracht werd met een cartoon op het omslag. De nogal goedaardige Loeki de Leeuw van de STERreclame had op het Nederlandse wapenschild de plaats ingenomen van het agressievere ...
VU Magazine 1981 - pagina 281
De STER Gidsen in Amsterdamse rondvaartboten ontdekten begin zestiger jaren dat ze Amerikaanse toeristen konden verbazen met de melding dat televisie-reclame in Nederland verboden was. „Houden zo!", riepen niet zelden de Amerikanen-op-vakantie. Want zo gelukkig Is het Amerikaanse publiek nu ook w ...
VU Magazine 1981 - pagina 282
nadruk werd gelegd op de economische noodzaak van tv-reclame voor de ontwikkeling van het Nederlandse bedrijfsleven. Curieus is, achteraf bezien, dat zij toen al, eind 1962, het schrikbeeld van de satelliet opvoerden om het parlement te overtuigen dat er geen ontkomen aan was zodra rechtstreekse ...
VU Magazine 1981 - pagina 283
180 graden van de PvdA-fractie (Kosto) is daarvan oorzaak. Het nuchtere feit dat thans meer PvdA-stemmers lid zijn van de TROS dan van de VARA zou daaraan niet vreemd zijn. Maar moeite heeft Kosto wel om zijn ommezwaai te verkopen. In navolging van Den Uyl, die nog een paar kerntaken wilde en daa ...
VU Magazine 1981 - pagina 284
bezorgd wordt, dan vindt hij uiteraard dat het maar op een andere manier (meer reclame) betaald moet worden, in plaats van met een verhoging van de omroepbijdrage. Althans zo reageren velen. Zowel de STER als de NOS legden de geënquêteerden de vraag voor hoe de uitbreiding van de televisie zou mo ...
VU Magazine 1981 - pagina 285
over de wanverhouding die is ontstaan tussen programma-kosten en wat men de mensen durft te laten betalen voor technische hulpmiddelen. Voor een kabelaansluiting betalen veel Nederlanders al meer dan voorde programma's. Ook voor volgend jaar is er weer op de omroepbijdrage beknibbeld. De NOS bepl ...
VU Magazine 1981 - pagina 286
inkomsten (10 % van de advertentie-omzet). Maar zoveel was de bedoeling niet, betoogde Smeekes geruststellend. Er zou slechts een voorstel liggen om 84 miljoen meer uit de STER te halen. Hij bestreed bovendien dat van elke STER-gulden 55 cent aan de kranten zou worden onttrokken. Dat was zwaar ov ...