![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 402](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/402-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 402
begrip beide, lichaam en psyche. In zekeren zin zou men dan ook de psychosomatische geneeskunde nog vleselijk kunnen noemen.Dit inzicht geleek veel op de oplossing van Waterink voor demoeilijkheden van de traditionele Calvinistische zielkunde. EvenalsWat ...
![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 403](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/403-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 403
methode' van Vollenhoven, tot een vooroorlogse 'tijdstroming'.Lindeboom ging daarin niet met zijn tijd mee en bleef aan hetsubstantiebegrip vasthouden. De tijdstroming was na de EersteWereldoorlog irrationalistisch, nader existentiaUstisch, geworden. Enna de Tweede Wer ...
![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 404](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/404-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 404
tijdstromrng op die vleugel vat had, werd de positie daarvanversterkt. De objectivistische vleugel was door de kerkstrijdverdeeld en kreeg door haar synthese met de oude tijdstromingsteeds minder gehoor bij de jeugd. S.U. Zuidema werd een indringend bestrijder van ...
![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 405](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/405-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 405
niveau van het menschelijk bestaan, d.i. de éénheid van denmenschelijken persoon met zijn hchaam.' Met Freud zocht dezenuwarts bij elke niet-lichamehjke ziekte naar het verborgene, hetverzwegene, het gemaskeerde, het onbewuste. Maar behalve het 'ik'als biologische groo ...
![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 406](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/406-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 406
Binnen dergelijke gerichtheid van de totale mens, staat hij niet meer op zichzelf, maar is hij aan de Ander georiënteerd.' Berkouwer ging na het noemen van dit boek dieper in op de strijd tussen Hepp en Vollenhoven. Hij schreef: 'Toen dewijsbegeerte der wetsidee h ...
![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 407](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/407-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 407
twee substanties, nl. van het sterfelijk 'stoffelijke' deel en het onsterfelijk 'psychische' deel van de ene mens.Zoals ik al eerder opmerkte, werden VoUenhoven en Dooyeweerddoor de strijd met de theologen ertoe gebracht zich naderrekenschap te geven van d ...
![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 408](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/408-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 408
v u verder gestudeerd. In het G.T.T. van 1952 had dr. A.C.Drogendijk hem geïntroduceerd met de woorden: 'Atheïstischeexistentialisten zijn bijv. Nietzsche, Heidegger, Sartre, Camus,Beerling en Van Peursen.' Van Peursen repliceerde daarop in eenartikel over 'Christelijk ...
![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 409](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/409-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 409
maar juist de concrete mens, zoals deze zich lichamelijk toont.Kortom: door het hchaam terug te wenden tot lichamelijkheid ende ziel tot geest, komt de concrete mens weer in het zicht binneneen zinvolle samenhang met de wereld, waarop hij zich richt.Lichamelijkheid en ...
![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 41](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/41-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 41
gezwollen stijl die wel insloeg en die het ons makkelijk maakte ombepaalde gedachten van hem te onthouden. Hij doceerde economie enlater ook strafrecht, maar daar is later Willem Zevenbergen voor in deplaats gekomen. Anema had als opdracht gekregen: burgerlijkprivaatre ...
![De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 410](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-na-kuyper/1987/01/01/410-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 410
Keizersgracht 162 te Amsterdam, hoofdgebouw van de Vrije Universiteit van1884 tot 1966, werd 17 december 1883 gekocht en 6 mei 1968 verkocht Achterde ramen van Keizersgracht 160-166 de biljetten met 'TE KOOP'. ...