GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

247 resultaten
Filteren
van 25
2006-01-01
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 49

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 49

ontstaan van het pi in amsterdam48ten. Waterink kwam dan ook als geroepen. Hij vond er een gespreid bed, want hij kon het aanwezige instrumentarium gebruiken en bovendien samenwerken met de instrumentmaker en assistenten die in het laboratorium waren achtergebleven. Een van hen, dr. ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
346 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 178

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 178

een kwestie van afwegenkwam was echter wel duidelijk dat het College van Bestuur zich toch zorgen maakte over het geringe aantal promovendi dat vanuit het pi kwam. Voor 1981 had eigenlijk alleen Piet A. de Ruyter een promotieonderzoek verricht naar de hulpverlening in de residentiële afdel ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
349 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 239

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 239

geraadpleegde archieven en literatuur238twentieth-century pioneers (101-117). New York: Psychology Press. Bakker, D. J. (2006). Treatment of developmental dyslexia: A review. Pediatric Rehabilitation, 9, 3-13. Bakker, N. (1991). De professor weet raad: Waterink als opvoedingsvoorlic ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
349 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 89

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 89

het paedologisch instituut op eigen benende pupillen88Ernstig zwakzinnige kinderen werden na 1941 geweerd; licht zwakzinnige kinderen kwamen alleen nog voor opname in aanmerking als er bijkomende problematiek was. De folder uit 1941 somde de volgende ‘kindergebreken’ op: ‘Psy ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
352 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 171

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 171

een kwestie van afwegen170dagogen en psychologen. De vu en andere universiteiten maakten na 1965 een explosieve groei door en dat was ook merkbaar in het groeiend aantal studenten dat voor psychologie of pedagogiek koos. 3 Voor hun stage en scriptie konden ze terecht op het pi. Somm ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
354 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 204

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 204

centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingenverspreiding. Zouden ze komen, de studenten van hier en elders? Ze kwamen, zo’n tien tot vijftien per jaar, uit alle delen van de wereld. Op de cursusdagen, donderdag en vrijdag, werden veel talen gesproken in het pi, maar onder elkaar was ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
354 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 241

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 241

geraadpleegde archieven en literatuur240In J. Hendrickx, D. Raes, M. Zomer (red.). Met menselijke maat. Verkenningen in de forensische jeugdpsychiatrie (197-210). Nijmegen: Pompekliniek. Hendrikx, J., Raes, D. Zomer, M. (red.) (1994). Met menselijke maat. Verkenningen in de forens ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
354 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 144

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 144

herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutbus van het pi gedaan. Of ze de brief ooit ontvangen heeft weet ik niet. Een paar jaar later ben ik eens naar Rotterdam gefietst – waar Bertha woonde – en heb ik een tijdje voor haar deur gestaan. Ik heb echter niet durven aanbellen en ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
355 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 92

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 92

het paedologisch instituut op eigen benenvan ongeveer drie maanden, waarin observatie centraal stond, betroffen maar enkele kinderen. Anderen waren maar liefst vier tot vijf jaar opgenomen. De gemiddelde opnameduur bleef echter redelijk constant en lag op zo’n veertien tot zeventien maande ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
355 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 53

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 53

ontstaan van het pi in amsterdam52zal dit instituut licht kunnen brengen. Zoo zal naar spr. hoopte meer klaarheid komen omtrent het verband tusschen geestelijke en moreele minderwaardigheid. Groot vertrouwen kan men hierbij stellen in de leiding welke prof. Waterink, in wien idealis ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
356 woorden
van 25