GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

247 resultaten
Filteren
van 25
2006-01-01
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 71

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 71

ontstaan van het pi in amsterdam70tietekort, waarvan het tekort niet zo groot was dat ze als debiel konden worden beschouwd. Zij vormden in de vooroorlogse periode een belangrijk deel van de ‘vrije’ of particuliere pupillen. Zij waren traag waardoor ze in het lager onderwijs faalden ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
364 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 72

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 72

ontstaan van het pi in amsterdamkinderen en hun ‘gebreken’ De jaarverslagen maken melding van de volgende ‘kindergebreken’: de­bilitas mentis, imbeciliteit, idiotie, psychopathie, criminaliteit, moei­ lijk opvoedbaar, neuropathie, mongolen, epilepsie, juveniele paralyse, ‘hebefrenie’, ‘doo ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
377 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 73

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 73

ontstaan van het pi in amsterdam72aanpak van het kind. Vond Waterink ze daarvoor niet ontvankelijk of waren de gedragsproblemen te ernstig, dan was het advies opname in een instelling voor moeilijk opvoedbaren. Dit laatste was ook het geval met kinderen die door psychische oorzaken ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
388 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 74

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 74

ontstaan van het pi in amsterdamlezen, rekenen of schrijven, door Waterink aangeduid als alexie, acalculie en agrafie. In samenwerking met de school ontwikkelde het laboratorium aangepast leermateriaal voor rekenen en taal. Die problemen zouden niet verdwijnen, maar door aangepast materiaa ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
382 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 75

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 75

ontstaan van het pi in amsterdam74die zich met een lage intelligentie toch nog goed kunnen redden en kinderen met een hogere intelligentie die nauwelijks weet hebben hoe ze zich in het dagelijks leven kunnen handhaven. Elk jaar constateerde men onder oudere pupillen jongelui die met ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
372 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 76

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 76

ontstaan van het pi in amsterdamdien verschilde het doel van de behandeling per kind.55 Toen het aantal leerlingen in januari 1937 tot 48 was gestegen, ging men omzien naar een derde leerkracht. Het werd mej. J. A. H. van der Veen, die al in het lager onderwijs had gewerkt en de laatste ja ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
371 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 77

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 77

ontstaan van het pi in amsterdam76tichting. Datzelfde gold voor moeilijk opvoedbaren, die vervolgens in andere tehuizen belandden. De regeringspupillen onder hen bleven wel wat langer, vaak drie tot zes maanden, alhoewel voor hen in rapporten twee maanden waren gereserveerd. Dat was ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
392 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 78

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 78

ontstaan van het pi in amsterdamin overleg met die commissie. In 1938 lagen de beide reglementen in de vergadering van directeuren van de vu. Dezen stelden dat ze in strijd waren met het oorspronkelijk contract waarin was vastgelegd dat de hoogleraar-pedagoog van de vu de algehele directeu ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
412 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 79

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 79

ontstaan van het pi in amsterdam78nemen voor behandeling, vanwege ‘de aard van de inrichting’. De integratie van laboratorium en instituut zou verder als voordeel hebben dat assistenten in het laboratorium ook in het opvoedend werk van het instituut konden worden betrokken. Dat vorm ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
308 woorden
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 80

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 80

[5] Het Paedologisch Instituut op eigen benen Marjoke Rietveld-van WingerdenVanaf 1941 viel het instituut niet meer onder ’s Heeren Loo, maar onder de daarvoor opgerichte Stichting Het Paedologisch Instituut. Het voltallige bestuur vergaderde slechts eenmaal per jaar. Zakenmensen, artsen, ...

Historische Reeks
Marjoke Rietveld-van Wingerden
276 woorden
van 25