1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 71
HOOFDSTUK III. Critische beschouwing van Heinroth's theorie.De psychiatrie is de wetenschap van het kranke zieleleven. Op tweeërlei wijze. In de eerste plaats bestudeert ze alle verschijnselen, zoowel somatische als psychische, die voorkomen bij personen met geestesstoornissen. Ze doet dat ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 72
58chischen Medizin" te voltooien is de empirie onvoldoende, de inhoud van mijn leerboek kan daardoor den empirischen practicus niet bevredigen." Aan de voltooiing van dat gebouw mee te arbeiden is HEINROTH'S ideaal, al weet hij, dat zijn arbeid in vele opzichten gebrekkig is. JOHANN CHRIST ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 73
59 und Versorgungshaus zu St. Georgen", waar hij ruimschoots de gelegenheid had de menschelijke ziel te bestudeeren in al haar gebreken en ziekten. Zoo was HEINROTH dan op een terrein der medische wetenschap gekomen, waar hij kon toegeven aan zijn theologische en philosophische neigingen. Zoo was ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 74
60standers onder zijn tijdgenooten waren talrijk, zijn volgelingen slechts weinig. Toch werd hij gewaardeerd, zooals blijkt uit hetgeen DAMEROW over hem schrijft:') „Hij heeft door zijn veelomvattende werken over psychiatrie, die uitgaan van de idéé van de zedelijke persoonlijkheid des men ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 75
61In tegenstelling met de meeste psychiaters uit het begin der 19e eeuw is HEINROTH monist. Het dualistisch standpunt van zijn tegenstanders NASSE, JAKOBI, e.a. noemt hij verouderd. „We moeten een menschelijk wezen niet beschouwen als bestaande uit twee substanties, stof en geest, maar als ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 76
62verlaten en hun heil te zoeken in het idealisme. Het meest herinnert ons HEINROTH aan LEIBNIZ, die het wezen van al het stoffelijke en geestelijke zocht in activiteit; de monaden van LEIBNIZ zijn de dragers dier activiteit en zijn zelve ook psychische wezens. HEINROTHMeenmg omtren ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 77
63 mensch." En daarom verliet HEINROTH de aloude christelijke opvatting, die leert, dat een mensch bestaat uit twee substanties, lichaam en ziel, welke op een onbekende wijze op elkaar inwerken en innig met elkaar verbonden zijn. ^) Terwijl hij die beschouwing als een verouderd standpunt brandmer ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 78
64In zijn werken spreekt HEINROTH op verschillende manieren over deze driedeeligheid. In zijn Anthropologic spreekt hij van: 1. een plantenorganisatie in den mensch, 2. een dierlijke organisatie, en 3. een specifiekmenschelijke organisatie. In zijn Lehrbuch leert hij, dat het menschelijk b ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 79
65zelfbewustzijn, en eindelijk tot het hoogste bewustzijn van bovenzinnelijke dingen". Dit is zeer juist gezien van HEINROTH, in zooverre, dat we in ons kenvermogen deze trappen kunnen onderscheiden ; inplaats van bewustzijn moeten we dan liever lezen : kennis. , Een kind krijgt inderdaad ...
1919 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 80
66t)ij het licht van Gods Woord. Dit Woord leert ons tal van dingen omtrent het wezen van den mensch en ook omtrent onze 2iel, waarover de ervaring geen genoegzaam licht verspreid. Op dat standpunt ons plaatsende, kunnen we niet anders dan aannemen» dat een mensch uit lichaam en ziel besta ...