GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

34 resultaten
Filteren
van 4
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 13

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 13

is te handhaven in een enigszins aannemelijke vorm moet overigens ook duidelijk zijn. Het zou ons voor hedenmiddag veel te ver voeren, wanneer ik met U besprak de opvatting van S p e a r m a n over het ontstaan van het godsbewustzijn, en de bijval door Mc Kenzie aan deze opvatting verleend. Alles ...

Rectorale redes
J. Waterink
500 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 24

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 24

naast „de verlossing van zondaren in Christus" een verlossing van de geest. Wanneer de mens zich van de openbaring losmaakt, functioneert hij, in religieuse zin, in de houding van de afval; immers, hij poneert weer eigen koningschap en stelt zich in de houding van de zelfgenoegzaamheid, die leeft ...

Rectorale redes
J. Waterink
493 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 15

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 15

schenversfandnis nicht mehr stiitzt auf Theologie, Kosmologie oder Ethik", maar hij moet aantonen, dat deze bewering juist is. En hij moet dit dan doen met juiste argumenten''3). Daarbij doet zich het van wetenschappelijk standpunt uitermate interessante probleem voor, in hoeverre men met de meth ...

Rectorale redes
J. Waterink
491 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 8

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 8

sogar verboten wurde, well jede Freundesliebe Gott etwas wegnahme. Dabei war sich der Calvinist bewusst, dass Gott dutch einen ungeheuren Abstand von der Kreatur getrennt und der Gedanke einer unio mystica Teufelswerk sei" 2**). In scherpe tegenstelling tot de gemakkelijkheid, waarmee men tot der ...

Rectorale redes
J. Waterink
457 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 26

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 26

licht. De in zichzelf altijd maar omwentelende mens, die zijn innerlijke verscheurdheid constateert en die innerlijke verscheurdheid projecteert op de wereld naar buiten, of in zijn eigen psychische conflict-situatie tracht te verstaan en te helen, is in wezen in deze verscheurde houding en in de ...

Rectorale redes
J. Waterink
407 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 5

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 5

Mijne Heren Directeuren van de Vereniging voor Hoger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag, Mijne Heren Curatoren der Vrije Universiteit, Dames en Heren Professoren, Lectoren en Docenten dier Universiteit, Dames en Heren Studenten, en voorts Gij allen, die deze •plechtigheid m,et Uw aanwezigheid v ...

Rectorale redes
J. Waterink
335 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 31

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 31

van God; daarmee is echter geen wezensuitspraak gedaan over het absolute, die het zou reduceren tot het persoonsmatige, maar is gezegd, dat het in deze betrekking intreedt als de absolute persoon, die wij God noemen. Men mag het persoon-zijn van God dus opvatten als Zijn daad, ja, de gelovige zou ...

Rectorale redes
J. Waterink
267 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 1

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 1

QB°°^^iE MENS ALS RELIGIEUS W E Z E N EN DE HEDENDAAGSE PSYCHOLOGIEREDE UITGESPROKEN OP DE V I E R E N Z E V E N T I G S T E GEDENKDAG VAN DE STICHTING DER VRIJE UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM DE 20= OCTOBER 1954DOOR DE RECTOR M A G N I F I C U SDR J. W A T E R I N K ...

Rectorale redes
J. Waterink
77 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 3

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 3

DE MENS ALS RELIGIEUS W E Z E N EN DE HEDENDAAGSE PSYCHOLOGIEREDE UITGESPROKEN OP DE V I E R E N Z E V E N T I G S T E GEDENKDAG VAN DE STICHTING DER VRIJE UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM DE 20« OCTOBER 1954DOOR DE RECTOR MAGNIFICUSDR J. W A T E R I N K.f.N.N.V. GEBR. ...

Rectorale redes
J. Waterink
68 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 33

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 33

eieuOTHËEK VRIJE UNIVERSITEIT3 0000 00688 5366 ...

Rectorale redes
J. Waterink
4 woorden
van 4