De wetenschap van den Logos - pagina 56
SPdie als rechtstreeks'che inwerking van den Heiligen Geest op:'s menschen denken te voorschijn had moeten treden, en die enipirisch bestaande talen, die thans de natiën verdeden" i) Het oorspronkelijke verband tusschen de-gedachte en het woord is voor ons veelszins verloren gegaan, ofscho ...
De wetenschap van den Logos - pagina 35
29Het leven der ziel dus voor zoover het met het licht der kennis en des verstands is samengevoegd, is de logos en deze logos toont ons het beeld Gods. Hier echter is eene korte toelichting noodig. de ziel.De logos is nietNoemen we de ziel het geheele onstoffelijke wezen van ...
De wetenschap van den Logos - pagina 15
9 torica en de grammatica i ) ; Aristoteles in de 4de eeuw bracht haar door zijne talrijke werken over rhetorica, grammatica, dichtkunst, en literatuurgeschiedenis een goed deel verder, maar tot een bepaald studievak maakten haar eerst' deAlexandrijnschebibliothecarissen 2). Een stu ...
De wetenschap van den Logos - pagina 17
lïDe roem van Wolf ten opzichte van de encyclopaedic der philologie is niet weinig overdreven, 't Is waar : hij heeft haar het eerst zich als eene afzonderlijke wetenschap gedacht. Reeds toen hij aan de Universiteit als student zich zou laten inschrijven, verlangde hij als student in de ph ...
De wetenschap van den Logos - pagina 49
43 in de oudheid bewonderen, klaarblijkelijk geenszins a l l e e ni)op rekening der natuur gezet, of voor iets b l o o t i) menschelijks gehouden worden; een straal van het waarachtig, dat is in Christelijken zin goddelijke, heeft veeleer ook hier zich een weg weten te banen — en ho ...
De wetenschap van den Logos - pagina 60
54 streeks het beginsel der kritiek, zooals uit mijne vroegere beschouwing over „Overlevering en Kritiek," naar ik meen, gebleken is. Wilde ik mij nog begeven op het terrein der Geschiedenis en der Philosophie, het zou mij waarlijk niet moeilijk vallen den invloed der Calvinistische beginselen oo ...
De wetenschap van den Logos - pagina 51
45 het Christendomdoor verbinding met en oplossing in het zuivermenschelijke". De vraag is, dunkt mij, niet ongepast: heeft Böckh het Christendom gekend?Waar vindt hij hooger beschouwing van hetmenschelijke dan in Gods Woord? Of staat het woord des Satans „eritis sicut ...
De wetenschap van den Logos - pagina 59
S3zijne werkingen in rapport brengen met de leidingen Gods zichtbaar ook in het geestesleven der volkeren, waardoor Ilij zijnen raad volbrengt.We kunnen daarbij trachten den logos zoowel ineen Aeschylus als in een Aristophanes, in een Socrates als in de Sophisten, in een Plat ...
De wetenschap van den Logos - pagina 28
22En de geschiedenis in engeren zin ? Meer dan ooit geldt het voor haar in den tegenwoordigen tijd, dat haar laatste doel is de kennis van den logos; deze alleen is „het algemeene, waarmede zij overal het afzonderlijkein verband brengt, het typisch men-schelijke, dat in alle ...
De wetenschap van den Logos - pagina 14
8 schap eene geenszins nuttelooze en overtollige zaak wordt geacht. Want deze herinnering is vooral in ons land noodig en voor onzen volksaard, die, en niet geheel ten onrechte, den naam heeft van wijsgeerige beschouwingen afkeerig te zijn en meer met kleinigheden en détails van praktischen aard ...