GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

59 resultaten
Filteren
van 6
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis
1900-01-26
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 21

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 21

20nera flexusque clvltatum intenderent animum, vera illa scientia caus~arum, quibus res continentur humanae, caruerunt." 63) De "vera scientia caulsarum" ontbreekt, waar met de Causa causarum geen rekening wordt gehouden. En eerst met deze beliJdenis der God~lijke ca~aliteit k~n ook het te ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
343 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 22

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 22

21dogma zelf raken, kunnen zij met evenveel recht tegen elke wetenschappelijke beoefening der historie worden ingebracht. "pat men zoodoende van een bepaalde Voraussetzung uitgaat, is waar, maar ik heb u reeds aangetoond, dat zelfs de empirische school, die het prinzipienlos tot principe s ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
357 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 23

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 23

22 winste dankbaar aanvaard. En evenzoo kan niet worden ont veinsd, dat de vroegere "theocratische" school dualistisch in haa opvatting was, in de civitas terrena alleen de inwerking val Satan en in de civitas Dei alleen het domein zag van Goc wat bij BOSSUET nog sterkèr uitkomt, die de civitas D ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
377 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 24

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 24

23met de vrijheid van den menschelijken wil en even goed als het Pantheïsme en Naturalisme de verantwoordelijkheid van den mensch opheft, dan antwoord ik u, dat dit grootste historische probleem, zooals SCHELLING het terecht noemde, zij het dan ook in anderen vorm bij elke principieele opv ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
355 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 25

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 25

24werk eert van God. Maar ze zoekt achter die realiteit naar de idee, omdat ze gelooft dat de historie geen spel is van het toeval, maar uitvoering van Gods heiligen raad. Zij erkent dat de historie een ontwikkelingsgang doorloopt, waarin het causaalverband moet worden nagespeurd, maar teg ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
281 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 26

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 26

>mder25de algemeene Geschiedenis, dan wel, of zij als zelfstandige ) iVetenschap een plaats heeft in de Faculteit der Theologie? Het antwoord op die vraag is niet zoo eenvoudig als men Nel' denken zou. L. VON RANKE, die zelf op het gebied der (erkhistorie geen geringe verdiensten ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
343 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 27

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 27

26besluit Gods de geschiedenis der Kerk ten nauwste ligt saamg~weven met de geschiedenis van ons menschelijk geslacht en daarom de wereldgeschiedenis zonder de geschiedenis der Kerk niet is te verstaan? Ongetwijfeld moet dan ook worden toegestemd, dat wanneer men de Kerk niet Doopersch als ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
356 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 28

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 28

27)ok al treedt ze in de Wereldgeschiedenis op, toch niet als van :Ieze wereld verklaard, en moet ze daarom een plaats hebben op :Ie erve der Sacrosancta Theologia. De Wereldgeschiedenis :och geeft de ontwikkeling van het menschelijk leven, met al de 1atuurlijke gaven en krachten, die daar ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
365 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 29

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 29

28 Theol~e te worden, dient ook op haar de Theologische method ~ te worden toegepast, die het principium Verbi Divinitot uitgangspunt heeft. In de eerste plaats. moet daarom het Woord Gods als .,prinI cipium cognitiqpis ook voor de Kerkgeschiedenis worden gehandhaafd. iet alsof daarom de k ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
351 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 30

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 30

29 En nu zegge men niet, dat dit uitgangspunt voor de beoeening der Kerkhistorie geen verschil maakt, want de historio~raphie der Kerkgeschiedenis legt getuigenis af, dat mct dit ütgangspunt de hi toria EccJesiae Dei staat of val 7 Wanneer niet Gods Woord maar de philosophie het eigenijke wezen d ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
344 woorden
van 6