GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

69 resultaten
Filteren
van 7
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie
1904-09-23
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 31

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 31

32in kennis der r e a l i a ,1 3 4) laat ontaarden, maar o o g kreeg voorden dieperen ondergrond, dat men in 't algemeen niet meer de wetenschap in het begrip laat opgaan, niet meer onwetenschappelijk noemt wat aan alle wetenschapvoorafgaat.E d o c h , vo ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
490 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 32

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 32

33logische,dat pretendeertde waarheid te zijn en te hebben.Bij het rationalisme is geen zoeken en tasten: het meent alles gevonden geworden,te hebben. H e t is zichzelf genoegzaam; of, kritisch bakent het zelf de grenzen zijner kennis zich af, enstreeft n ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
540 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 33

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 33

34op den v o o r g r o n d treedt; gelijk ook CALVIJN P l a t o prijst, „die dickwils gheleert heeft, dat de hooghste gelucksaligheyt der ziele gelegen is in hare gelijckheyt met G o d t , wanneerse sijn kennis begrepen hebbende, gheheel in hem w o r d t overghestelt en verandert."1 ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
537 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 34

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 34

35de eervolle, maar ook zware taak te aanvaarden:daarmedeopgedragen, die ik nu stahebt G i j het uitgesproken, dat, hoej o n g en hoe w e i n i g ervarenik n o g w a s op het terrein derwetenschap, G i j het vertrouwen koesterdet, dat het te verric ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
462 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 35

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 35

36worden, dan zijt G i j daarvan zelf de oorzaak door de vriendelijkheid, waarmede G i j mij steeds zijt tegemoet g e k o m e n ; eene vriendelijkheid die mij ook nu moed geeft, o m den nauweren omgangmet U niet slechts niet te vreezen, maar veeleer metblijde verwachting tege ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
521 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 36

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 36

37houden niet slechtsmijn eigen naam, maar den driedubbeleneerenaam v a n U w zoon, U w leerling, U w ambtgenoot. W a n n e e r i k , M . H . Studenten, tot U het laatst mijne woorden richt, dan is dit niet i n de eerste plaats, wijl U w rang en stand in onze civitas academic ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
469 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 37

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 37

38HERACLITUS met de h e m eigen scherpte van deTroXvftxbivi ge-tuigde : „Veelweterijleertniet verstandze het Hesiodus geleerdhebben en Pythagoras, en wederomXenophanes en Hecataeus." Ente hebben; want dan z o u1 5 4) ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
432 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 38

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 38

39Ik ben, M . H . , aan het einde van mijne taak; welhaast zal het designatus niet meer aan mijn titel kunnen worden toegevoegd. W a n n e e r op den dies solennis de Romeinsche consuls hun ambt aanvaardden,begaven ze zich, na de auspicia geraadpleegdtehebben, met hunn ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
139 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 39

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 39

AANTEEKENINGEN. ) Vgl. C . B U R S I A N , Geschichte der classischen Philologie in Deutschland. München und Leipzig 1883. Druck und Verlag von R. Oldenbourg, II, pag. 1 2 1 7 ; L . M Ü L L E R , Geschichte der klassischen Philologie in den Niederlanden. Leipzig, Teubner. 1869. x23 ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
384 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 40

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 40

42 len, die de vóór-Aristotelische wijsbegeerte behandelen: I, l (1892), I, 2 (1892); II, l (1889). ) Hoe dit bedoeld is, zal straks nader uit de aangehaalde voor beelden kunnen blijken. Om aan alle misvatting den pas af te snijden, ware hot wellicht het duidelijkst, te spreken van miske?ining va ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
498 woorden
van 7