GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

64 resultaten
Filteren
van 7
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 26

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 26

22leving. Men vond de volgende „Erlebnis"-vormen bij kinderen: ten eerste die van de eenvoudige erkenning of ontkenning van een waarde op grond van een niet redelijke, maar onmiddellijk erkende beleving. Dit is dan de persoonlijke vorm van waarde-erkenning. In de tweede plaats die van een ...

Rectorale redes
J. Waterink
430 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 16

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 16

12pogen te vinden tusschen de „Erlebnis"-opvatting en een zekere theorie der kennis. '^^) Verschillende termen toch, door sommige phaenomenologen, b.v. door Husserl, nog gebruikt in den logischen zin als deel van een logische methode, krijgen bij Scheler een eigen beteekenis. ''^) Zoo b.v. ...

Rectorale redes
J. Waterink
427 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 35

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 35

31altijd tot de reëele objectieve wereld buiten mij terug. De stoot tot de kennis gaat dus uit van de zinnelijke wereld. Deze werkt in op den menschelijken geest en dringt hem tot actie. ^^^) Maar natuurlijk, wanneer deze geest werken gaat, werkt hij naar zijn eigen aard. N u beleeft de me ...

Rectorale redes
J. Waterink
411 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 17

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 17

13Met dit al is op deze wijze het begrip „Erlebnis" nog niet nader omschreven. Deze omschrijving van het begrip stelt ons uit den aard der zaak voor vrij groote moeilijkheden. Immers dit begrip wil niet begripsmatig benaderd worden. ^^) Hoe zou dat ook denkbaar zijn, wanneer men zelf propa ...

Rectorale redes
J. Waterink
422 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 19

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 19

IJnieuw het karakter van het plotselinge of, zooals men het bi) voorkeur uitdrukt, van „Geschenk und Gnade". ^^^) Op denzelfden grond, waarop ontwikkeling mogelijk is, is er natuurlijk ook een herhaling van het „Erlebnis" mogelijk in vrijwel denzelfden vorm. ^^^) Het is n.l. mogelijk, dat ...

Rectorale redes
J. Waterink
407 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 36

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 36

32Merkwaardig is, hoe altijd weer het Westersche denken strandde op de klip van het alles schematiseerende en doodende intellectualisme, of op die van een alles versubjectiveerende en in emotionaliteiten vervluchtigende romantiek. De Calvinistische paedagogiek zal zich voor beide hebben te ...

Rectorale redes
J. Waterink
426 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 37

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 37

33 dat het kind brengt tot de erkenning van de majesteit van den Allerhoogste en tot eerbied voor de orde en de wet, die God aan en in de schepping heeft gegeven. Voor de practijk van het onderwijs beteekent dit de noodzakelijkheid, zich zoo dicht mogelijk bij het leven aan te sluiten. Calvinisti ...

Rectorale redes
J. Waterink
448 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 38

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 38

34 genomen een fundamenteel verschil is tusschen wat „kennen" heet in Westerschen en wat „kennen" heet in Oosterschen zin. Kohnsta-mm omschreef dat als volgt: -^*') „Het meest gewone Grieksche woord voor kennis, gnosis, duidt aan een „weten omtrent", een „nauwkeurig op de hoogte zijn van". Het ke ...

Rectorale redes
J. Waterink
442 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 39

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 39

35 eerbiedige houding, evenzeer altijd in relatie tot een «gij". De bedoeling van opvoeding en onderwijs kan niet zijn, dat zekere neutrale, doode inhouden uit het volle vat opvoeder of onderwijzer worden overgegoten in het leege vat kind. Steeds moet het zoo zijn, dat uit de levensvolheid van de ...

Rectorale redes
J. Waterink
443 woorden
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 40

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 40

3é om kampt men om den voorrang van innerlijk beleven of kennen. De Christelijke opvoeding zoekt naar de eenheid der functies, naar de overeenstemming, de samenwerking, de harmonie. ^^^) Zij geeft aan alle functies de eere, die haar toekomt, en streeft daarbij naar volmaking van den ganschen mens ...

Rectorale redes
J. Waterink
423 woorden
van 7