![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 26](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/26-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 26
22leving. Men vond de volgende „Erlebnis"-vormen bij kinderen: ten eerste die van de eenvoudige erkenning of ontkenning van een waarde op grond van een niet redelijke, maar onmiddellijk erkende beleving. Dit is dan de persoonlijke vorm van waarde-erkenning. In de tweede plaats die van een ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 16](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/16-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 16
12pogen te vinden tusschen de „Erlebnis"-opvatting en een zekere theorie der kennis. '^^) Verschillende termen toch, door sommige phaenomenologen, b.v. door Husserl, nog gebruikt in den logischen zin als deel van een logische methode, krijgen bij Scheler een eigen beteekenis. ''^) Zoo b.v. ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 35](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/35-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 35
31altijd tot de reëele objectieve wereld buiten mij terug. De stoot tot de kennis gaat dus uit van de zinnelijke wereld. Deze werkt in op den menschelijken geest en dringt hem tot actie. ^^^) Maar natuurlijk, wanneer deze geest werken gaat, werkt hij naar zijn eigen aard. N u beleeft de me ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 17](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/17-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 17
13Met dit al is op deze wijze het begrip „Erlebnis" nog niet nader omschreven. Deze omschrijving van het begrip stelt ons uit den aard der zaak voor vrij groote moeilijkheden. Immers dit begrip wil niet begripsmatig benaderd worden. ^^) Hoe zou dat ook denkbaar zijn, wanneer men zelf propa ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 19](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/19-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 19
IJnieuw het karakter van het plotselinge of, zooals men het bi) voorkeur uitdrukt, van „Geschenk und Gnade". ^^^) Op denzelfden grond, waarop ontwikkeling mogelijk is, is er natuurlijk ook een herhaling van het „Erlebnis" mogelijk in vrijwel denzelfden vorm. ^^^) Het is n.l. mogelijk, dat ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 36](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/36-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 36
32Merkwaardig is, hoe altijd weer het Westersche denken strandde op de klip van het alles schematiseerende en doodende intellectualisme, of op die van een alles versubjectiveerende en in emotionaliteiten vervluchtigende romantiek. De Calvinistische paedagogiek zal zich voor beide hebben te ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 37](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/37-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 37
33 dat het kind brengt tot de erkenning van de majesteit van den Allerhoogste en tot eerbied voor de orde en de wet, die God aan en in de schepping heeft gegeven. Voor de practijk van het onderwijs beteekent dit de noodzakelijkheid, zich zoo dicht mogelijk bij het leven aan te sluiten. Calvinisti ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 38](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/38-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 38
34 genomen een fundamenteel verschil is tusschen wat „kennen" heet in Westerschen en wat „kennen" heet in Oosterschen zin. Kohnsta-mm omschreef dat als volgt: -^*') „Het meest gewone Grieksche woord voor kennis, gnosis, duidt aan een „weten omtrent", een „nauwkeurig op de hoogte zijn van". Het ke ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 39](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/39-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 39
35 eerbiedige houding, evenzeer altijd in relatie tot een «gij". De bedoeling van opvoeding en onderwijs kan niet zijn, dat zekere neutrale, doode inhouden uit het volle vat opvoeder of onderwijzer worden overgegoten in het leege vat kind. Steeds moet het zoo zijn, dat uit de levensvolheid van de ...
![Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 40](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/innerlijk-beleven-en-kennen-in-de-structuur-der-opvoeding/1936/10/20/40-thumbnail.jpg)
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 40
3é om kampt men om den voorrang van innerlijk beleven of kennen. De Christelijke opvoeding zoekt naar de eenheid der functies, naar de overeenstemming, de samenwerking, de harmonie. ^^^) Zij geeft aan alle functies de eere, die haar toekomt, en streeft daarbij naar volmaking van den ganschen mens ...