Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 71
maar op wat samenbindt. Zij heeft altijd gastvrijheid en veihgheid geboden aan allen die vervolgd werden, of zij nu de historie zijn ingegaan met de naam „évangéliques" of ,,libertins spirituels" of „huguenots", en de vijandschap van van de Sorbonne tegen de nieuwe leer stuit haar nauwelijks meer ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 72
En deze twee partijen moeten elkaar vinden in het gezamelijk zingen „a l'honneur du dieu des humains". De vraag die nu rijst is deze: vanwaar heeft de Koningin deze gedachten van elkaar verdragen, van letten op wat samenbindt, die haar doen spreken met de zo vage, neutrale term: Ie dieu des humai ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 73
hypertrophic van het denken. Als zij God „Mon Tout" noemt en zichzelf „Rien", dan trekt zij geen conclusies die vanuit een pantheïsme komen tot een vervluchtiging van predestinatie, genade en heil, noch tot een geestdriftig deïsme. Als zij aan een hypertrophic lijdt, dan is het een hypertrophic v ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 74
Orthodoxe geloofsgenoten daar, en hij is ten diepste geschokt door de wreedheid van de Turkse vervolgingen ,,quae ob diversum ritum religionum plus solito saevit". Met deze woorden, dat de vervolging, vanwege het verschil in riten der godsdiensten, uitzonderlijk had gewoed, grijpt hij al vooruit ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 75
typeert zijn denken, de weg van die alle moeilijkheden oplossende Godsmanifestatie, maar er zal op voorstel van het Woord een vergadering gehouden worden met menselijke vertegenwoordigers van onderscheiden volkeren en godsdiensten. Zij verschijnen weldra voor het Woord ,,quasi in extasim rapti", ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 76
Door heel het betoog heen, gaat het steeds om de „unitas in alteritate", om de religio una in rituum varietate". Marguerite was niet alleen met allerlei formuleringen van Cusanus goed op de hoogte, zoals wij zoeven hebben gezien, maar zij kende ook zijn filosoferen over de essentie Gods en over h ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 77
weten immers wel, dat de hoofdzaak licht 'het volk', dat zich aan de Koran houdt, ontgaat".^" Maar zijn filosoferen over de essentie Gods belet Cusanus niet om in het voorwoord van zijn Cribratio Alchorani te zeggen, dat er wel een aarzeling blijft omtrent de bepaling van de weg die ons leidt naa ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 78
„Pan" of „Le grand Pan". De vertahng van deze Griekse godennaam is „alles", en daarin zal wel de verklaring van de keuze van deze naam gezocht moeten worden, en niet in de plaats die Pan innam in de Griekse godenwereld. Wie zich tegen haar broer keert, is ipso facto haar vijand; al wie God wil he ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 79
Karakteristieker nog is het feit, dat Marguerite in de psalmvertaüng van Marot twee maal het woord 'secours' verandert in 'salut'. Haar boodschap is dat er in plaats van haat en vervolging, gezamenlijke vreugde en blijdschap kan zijn over het heil. Als Marguerite's tijdgenoten meer naar haar hadd ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 80
AANTEKENINGEN 1. Emile Picot, Les moralités polémiques, ou la controverse religieuse dans l'ancien theatre francais in het Bulletin de la Société de rhistoire du Protestisme francais, Parijs, 1892, p. 562, e.v. 2. Verdun L. Saulnier, Marguerite de Navarre, Theatre profane, Genève/Parijs, i960, p. ...