Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 42
maar aandacht voor de vox humana, die hier klinkt en waarnaar hij ons wilde laten luisteren om zo de vox Dei te verstaan. Op duidelijke wijze blijkt dat o.a. uit zijn grote aandacht voor de grammatica van het N.T. in de voor Nederland vrij bewerkte grammatica van Robertson. Wel heeft hij in aller ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 43
aan, die een exegese afwijst, omdat ze Ariaans zou zijn. Het is - zo schrijft hij - onverschilHg, waar ze met haar onderzoek uitkomt. Deze nogal opvallende uitspraak is uit zijn afkeer van de dogmatische exegese te verstaan: ze wéét alles al, vóórdat opnieuw geluisterd wordt en ontzegt het Woord ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 26
dat de minister op basis van door de instellingen ingezonden financiële schema's voor een bepaalde periode - vier jaar een algemeen financieel schema voor de universiteiten en hogescholen opstelt, opdat deze hun beleid in de betrokken periode daarop kunnen afstellen. Wettelijk bindend is het alge ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 70
toen zij zich zo vol moed en bijna jeugdige kracht betoonde om haar broer terzijde te staan in de oorlog. Dit past bij de Marguerite die zich oud voelt, wier leed over het huwelijk waartoe de Koning, tegen haar wil en wens, haar dochter Jeanne had gedwongen, zo moeilijk te dragen is, en wier hart ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 44
zijn geweldige betekenis. Ondanks waardering voor Calvijns exegese achtte Grosheide haar toch voor onze tijd te atomistisch, nog afgezien van haar begrensdheid. Ook hier ontdekken wij verschillende aspecten van Grosheide's belangstelling. Meermalen spreekt hij met waardering voor de historische s ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 3
^ vrije universiteit amsterdam jaarboek 1971 en 1972RIJKSUNIVERSITEIT UTRECHT"öïöé'ööss• ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 27
tenzij een beroep kan worden gedaan op de oud-vaderlandse rechtregel „a l'impossible nul n'est tenu" - ons tot het uiterste inspannen de ingeschrevenen te behandelen. Ik voeg daaraan toe, dat het de plicht van een universiteit in een samenleving als de onze is niet zo min mogelijk, maar zoveel mo ...
Jaarboek 1971 en 1972 - pagina 71
maar op wat samenbindt. Zij heeft altijd gastvrijheid en veihgheid geboden aan allen die vervolgd werden, of zij nu de historie zijn ingegaan met de naam „évangéliques" of ,,libertins spirituels" of „huguenots", en de vijandschap van van de Sorbonne tegen de nieuwe leer stuit haar nauwelijks meer ...