GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

485 resultaten
Filteren
van 49
VU Magazine 1987
1987-01-01
VU Magazine 1987 - pagina 421

VU Magazine 1987 - pagina 421

vloed van factoren als houtkap, modernisering en zeggenschap. Tijdens het gesprek sluiten steeds meer jongeren en ouderen zich aan. Het wordt een heuse Ibanvergadering, waar iedereen z'n zegje kan doen. Eén ding wordt snel duidelijk. Allen hebben bewondering voor hun dappere, protesterende broede ...

VU-Magazine
1018 woorden
VU Magazine 1987 - pagina 422

VU Magazine 1987 - pagina 422

De herwaardering van de Nederlandse schilder Piet Mondriaan in het kader van de tentoonstelling The Spiritual in Art, duidt op een opmerkelijke smaakverandering. Aldus hoogleraar moderne kunstgeschiedenis Carel Blotkamp. Antroposofen zeggen nu vol trots: 'zie je wel, aan die grote kunst liggen on ...

VU-Magazine
424 woorden
VU Magazine 1987 - pagina 423

VU Magazine 1987 - pagina 423

preteren. Uit de aard der zaak leent dit voorstel zich voor aanvaarding of verwerping. Zoals te verwachten was, vallen beide reacties te beluisteren. Een opmerkelijk verschijnsel echter dat deze tentoonstelling begeleidt, is dat de receptie ervan door de onderscheiden publieksgroepen niet altijd ...

VU-Magazine
573 woorden
VU Magazine 1987 - pagina 424

VU Magazine 1987 - pagina 424

verbeelden, "het onzichtbare zichtbaar te maken", zoals in zijn Schilderij met witte vorm (1913).In zijn overgang naar de abstractie blijkt Kandinsky dus te zijn beïnvloed door de lectuur van occulte geschriften, veelal uit de hoek van de theosofie. Omdat abstractie iedere associati ...

VU-Magazine
315 woorden
VU Magazine 1987 - pagina 425

VU Magazine 1987 - pagina 425

Links: Rudolf Steiner(1861-1925): 'Geen antwoord aan Mondriaan.' Pieter Cornelis Mondriaan (1872-1944): 'Gevoel voor oneindige nuances.'Anders dan bij zijn iets jongere Nederlandse tijdgenoot Piet Mondriaan (18721944), die eveneens de invloed van theosofische ideeën onderging, lag echter v ...

VU-Magazine
811 woorden
VU Magazine 1987 - pagina 426

VU Magazine 1987 - pagina 426

ting van de overdraagbaarheid van denkbeelden en gevoelens. Als je daar erg in gelooft en aan hecht, dan heb je ook de neiging om daar vaak de meest platgetreden paden voor te bewandelen. Vandaar dat ze binnen haar kosmische beelden dan toch mensenfiguren nodig heeft die voor evolutiestadia staan ...

VU-Magazine
1076 woorden
VU Magazine 1987 - pagina 427

VU Magazine 1987 - pagina 427

Tot hoever strekt de verantwoordelijkheid van een mens zich uit? Prof.dr. H.M. Dupuis, hoogleraar medische ethiek, over de aanspreekbaarheid van mensen op hun eigen gedrag. ' 'Ik vrees dat sommige mensen meer verantwoordelijk zijn dan anderen.''Heleen Dupuis ^ ^ D e eerste en voornaamste ^ ...

VU-Magazine
771 woorden
VU Magazine 1987 - pagina 428

VU Magazine 1987 - pagina 428

ontwikkelingsniveau's van mensen kun je dus extrapoleren naar hun morele ontwikkelingsniveau. Ik hecht daar bijzonder veel waarde aan. Het is ook zo voor de hand liggend: waarom laat een kind iets wat fout blijkt te zijn? Omdat hij een tik op zijn vingers krijgt. Vanwege de straf laat het kind ie ...

VU-Magazine
722 woorden
VU Magazine 1987 - pagina 429

VU Magazine 1987 - pagina 429

René Girard is een echt Franse filosoof die geen vakspecialisme respecteert en een onacademische schrijfstijl hanteert. Terugkerend thema in zijn werk én bron van alle kwaad is de 'mimetische begeerte'. De mens als een komisch windvaantje op de puinhopen van het 'westers humanisme'. KOOSNEUVEL ...

VU-Magazine
1385 woorden
VU Magazine 1987 - pagina 430

VU Magazine 1987 - pagina 430

René Girard is een echt Franse filosoof die geen vakspecialisme respecteert en een onacademische schrijfstijl hanteert. Terugkerend thema in zijn werk én bron van alle kwaad is de 'mimetische begeerte'. De mens als een komisch windvaantje op de puinhopen van het 'westers humanisme'. KOOSNEUVEL ...

VU-Magazine
1385 woorden
van 49