VU Magazine 1994 - pagina 55
Koos NeuvelCD. Andriesse Misschien is hij w^el naïef. D e n a t u u r k u n d i g e C D . Andriesse is er altijd vanuit gegaan dat m e n s e n vatbaar zijn voor redelijke a r g u m e n t e n . Maar af en toe krijgt hij de kous op de kop. Zijn w^erkgever p r o b e e r t h e m w^eg te w^erke ...
VU Magazine 1994 - pagina 14
^^De geschiedenis wordt naar het heden toegetrokken. Men stelt zich niet meer open voor een verleden waarin men met enige moeite moet doordringen. Men stelt zich open voor ogenblikkelijke consumptie. yyHet kan nog steeds. Het individualisme wordt aan de universiteit nog altijd hogelijk gew ...
VU Magazine 1994 - pagina 56
^^Ik interesseer mij voor Christiaan Huygens in de mate waarin ik mij voor mijzelf interesseer. Het klinkt wat gek, maar deze biografie is een soort autobiografie. ^^over een heel andere natuur hebben. Samenhang is noodzakelijk om de wetenschap de taak te geven die zij heeft. Wetenschap he ...
VU Magazine 1994 - pagina 15
•75 er toch geen overeenkomst tussen uw dissertatie en uw boek over de Bataafse hut? Bent u niet bezig de doorbraak van een rationele levenshouding te beschrijven; in het eerste boek het rationele ordenen van de ruimte, in het tweede het rationele ordenen van de tijd? "Als u het zo formule ...
VU Magazine 1994 - pagina 36
r^smMark TraaNoodrem Nederland wordt rampgevoeliger, m a a r bereidt zich onvoldoende voor op technische en natuurlijke catastrofes. Vooral de medische hulpverlening rond een r a m p laat veel te w^ensen over.In geval van nood aan de handgreep trekken. Misbruik wordt gestraft ...
VU Magazine 1994 - pagina 77
Wiebe Viëtor: naadloze overgang tussen het geven van en het fokken van Vlaamse Reuzen.therapiearts was die verlangde naar een leven in dienst van het spirituele. Viëtor: "De drie grootste godsdiensten hebben een einde gemaakt aan die vorige levens: jodendom, christendom en islam ken ...
VU Magazine 1994 - pagina 57
je retoriek hanteren. Speciale kennis speelt geen rol, die staatje zelfs in de weg. Je moet inwerken op algemene mzichten, houdingen en emoties van mensen. Dat hoeft niet negatief te zijn, retorica is een noodzakelijk onderdeel van een democratie, maar ik hield er toch gemengde gevoelens aan over ...
VU Magazine 1994 - pagina 16
^^De romantische traditie staat in Nederland niet in hoog aanzien. Wij leven in een cultuur die niet houdt van extremen. Het romantische is per definitie extreem. yy naar het heden toegetrokken en niet meer als een 'verzonken beschaving' behandeld. Men stelt zich niet meer open voor een verleden ...
VU Magazine 1994 - pagina 58
mijn werkgever daarmee onrecht doe. Heb ik het zo genuanceerd gezegd?" BIs het niet wrang dat de vrijheid van de onderzoeker enorm wordt beperkt? "Die vrijheid wordt inderdaad beperkt. Het conflict heeft een principiële kant. Het heeft te maken met de ethiek van de onderzoeker. In een kran ...
VU Magazine 1994 - pagina 17
democratische hervormingsprojecten, bestaat niet meer. Het verschil kun je zien met de socialistische ^vethouders die een paar jaar geleden bij de gemeenteraadsverkiezingen allemaal weggestemd zijn. ZIJ hebben de steden volgezet met spraakmakende architectuur. Een sociaal motief zat daar niet ach ...