VU Magazine 1997 - pagina 194
Köbben: "Het laatste uiteraard. Ik constateer echter dat er meer aan de hand is dan het incidentele geval van Noorda, dat zich bij wijze van overgangsverschijnsel voordoet. Juist omdat het onderzoekspotentieel zo groot is, zoals Noorda zelf naar voren bracht, is het risico extra groot dat een opd ...
VU Magazine 1997 - pagina 320
In onze wereld zijn de dingen zelden wat ze zijn. Wat de betekenis is van iets dat we waarnemen, hangt af van de context. Wij interpreteren aan de lopende band en weten automatisch wat iemand eigenlijk bedoelt als hij zegt: ik huil de ogen uit mijn hoofd. Bij een autist ontbreekt dit automatisme. ...
VU Magazine 1997 - pagina 334
de grens lag, welke grap hij nooit zou maken, antwoordde hij dat hij de ziekte van Prins Claus nooit zou bespotten. Ook een cabaretier kent zo zijn normen van burgerlijk fatsoen. Beeldreligie Taboes lokken grappen uit, want het dodelijk ernstige vraagt er bijna om, ermee de draak te steken. Grapp ...
VU Magazine 1997 - pagina 72
wereld te blijven.' Ik legde mijn zoon in de armen van de heilige Maagd en verliet hem." Claude die wanhopig was, stond dagelijks aan de poort van het klooster te roepen: "Geef me mijn moeder terug!" Toen Marie haar kind 20 hoorde schreeuwen, besloot ze de zaak met God te overleggen. "Op een dag ...
VU Magazine 1997 - pagina 415
toch hebben zijn denkbeelden af en toe iets onbehaaglijks. Vuijsje schuurt, op een andere manier dan Koenis, dicht aan tegen het formalisme van 'wet is wet' en 'regels zijn er nu eenmaal niet voor niets'. Hij komt dicht in de buurt van een ouderwets 'orde en gezag'-verhaal, en dat heeft weer zo z ...
VU Magazine 1997 - pagina 335
belangrijk. Wat voor de een is toegestaan kan voor de ander verboden terrein zijn. Een jodenmop door een jood zelf verteld is onschuldig en goedmoedig, door een ander gedebiteerd krijgt zo'n mop snel anti-semitische bijklanken,- zoals een minderhedengrap verteld door een aanhanger van Janmaat all ...
VU Magazine 1997 - pagina 259
achter het hedendaagse natuurbederf schuilgaat, kenmerkend is voor de moderne filosofie waarin heel selectief met ervaringen wordt omgegaan. We moeten een andere filosofie ontwikkelen, een waarin aan allerlei vormen van verdrongen ervaringen weer wordt rechtgedaan. En niet alleen omdat dat toeval ...
VU Magazine 1997 - pagina 258
vóór de moderne tijd niet vanuit de overtuiging dat de natuur fundamenteel vijandig zou zijn. De behoefte aan zekerheid, het greep willen krijgen op je eigen leven, is karakteristiek voor de moderne tijd; we komen het in de antieke noch in de Middeleeuwse literatuur tegen." De Boer. "Daar ben ik ...
VU Magazine 1997 - pagina 347
Franse marxisten, onder wie Jean-Paul Sartre, die na de oorlog, vanuit hun geriefelijke clubfauteuil maar met veel bravoure, Stalins terreur in de Sovjet-Unie verdedigen met een onbarmhartig 'waar gehakt wordt vallen spaanders'. Camus kan en wil niet accepteren dat er doelen zijn die geweld dat o ...
VU Magazine 1997 - pagina 372
REPORTAGEIn Groningen hebben ze niet één maar wel acht pedellen. Een dag uit het leven van de universitaire functionaris die verantwoordelijk is voor het academisch protocol. Eric Le Gras"Die timing, tja, dat is een kwestie van ervaring."fHora finital Pedel Piet D i j ...