Verdienste of genade? - pagina 82
den, dat ook de Eva-parallel niets impliceerde voor de onmiddellijke medewerking, heeft hij ter verdediging van zijn geprononceerde visie zich opnieuw beroepen op de duidelijke uitspraken der pausen ^''^). Het is niet aan ons om een profetie te wagen over de toekomstige ontwikkeling in verband me ...
Verdienste of genade? - pagina 81
corredemptio. Wel zijn er dan, die aan de consequenties hiervan zoeken te ontkomen en dan vooral nadruk leggen op het feit, dat Maria de moeder is van de alleen door Christus volbrachte verlossing ^^*), maar men kan niet ontkomen aan de gedachte, dat zulke gedachten toch de ontwikkeling der Mario ...
Verdienste of genade? - pagina 80
En hij betuigt dan zijn instemming met de leerstellige brief van de Nederlandse bisschoppen van 1943, die er voor dankt, dat meer en meer de taak van Maria bij het verlossingswerk wordt gezien en wij haar beter leerden kennen „als de deelgenote van de verlosser, die haar deel mocht voegen bij de ...
Verdienste of genade? - pagina 79
vormden juist de aanleiding tot voortgaande bezinning en daarmee staan we dan telkens weer midden ia de interpretatie van het „corredemptrix". Onze aandacht wordt gevraagd voor Maria's coöperatie en haar „Bereitschaft" in verband met de geboorte van Christus, doordat zij de weg baande voor Christ ...
Verdienste of genade? - pagina 78
anderen hebben inzake het „oorredemptrix" hun waarschuwend woord gesproken, zoals Bartmann „wegen des paulinischen „unus-mediator" en vanwege Petrus' woord, dat ia niemand anders het heü gelegen is ^^^). Toch kunnen al deze waarschuwingen de spanningen rondom het „corredemptrix" niet opheffen. Vo ...
Verdienste of genade? - pagina 77
Het gaat in de idee der corredemptio dus om objectieve medewerking in de verlossing, om de wijze van Maria's middelares-zijn. De beslissing ligt dus nog niet in het woord „middelares", want ook de subjectieve verlossing involveert deze titel. De aarzeling vindt een plaats ten aanzien van de objec ...
Verdienste of genade? - pagina 76
toe het feest van Maria als middelares van alle genade te vieren ^^), maar het gaat altijd om de zin, die men aan deze woorden toekent. De uitdrukking „oorredemptrix" werd door Pius IX éénmaal, door Pius XI meermalen, maar niet in officiële stukken gebruikt. Pius XII heeft zich hiervan tot nu toe ...
Verdienste of genade? - pagina 75
illustratie-idee toch weer met ons thema verbinding krijgt. Want deze illustratie is niet toevallig en Maria staat niet in parallel met de moordenaar aan het kruis — in paradiso — maar zij draagt dit illustratieve geheim in zich „wegen ihrer heilsgeschichtUchen SteUung" en langs deze weg naderen ...
Verdienste of genade? - pagina 74
Men spreekt van een bazuinstoot in de moderne wereld, die roept tot eerbied voor het lichaam en het geslachtsleven^*^). Een puur schepsel, een gewoon mens, is op dit ogenblik reeds bij God in de hemel ^**), een levend protest tegen de ontwaarding der menselijke persoonlijkheid^*®), een voorschot ...
Verdienste of genade? - pagina 73
in de officiële dogma-fixaties schijnt ze althans op het eerste gezicht zeker niet dominant te zijn. Toch moet men hier scherp toezien. Een iodividuahsering is ook in de fixaties zeker niet de bedoeling. In 1854 wordt over Maria's privilege gesproken in verband met de verdiensten van Christus en ...