GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

92 resultaten
Filteren
van 10
Verdienste of genade?
Verdienste of genade? - pagina 21

Verdienste of genade? - pagina 21

kort gezegd: of het ging om de een of andere vorm van annihilering der menselijkheid. Ging het in de Reformatie om de leuze: „God alles — de mens niets"? Is dat de sleutel voor het verstaan van de Reformatie en haar felle kritiek op het verdienste-begrip? Ging het om een ontologie, die het humanu ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
312 woorden
Verdienste of genade? - pagina 22

Verdienste of genade? - pagina 22

odit punt de breuk te continueren. Immers: zulk een annihilatie is — in welke vorm ook — met het evangelie in flagrante strijd. Wat moet men met het woord „annihilatie" of „devaluatie" beginnen ten overstaan van de verkondiging van de Immanuel en van Paulus' woord over de mensenHefde, de p ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
338 woorden
Verdienste of genade? - pagina 23

Verdienste of genade? - pagina 23

illes, de mens niets", soms gebruikt als expressie van totale afhankelijkheid, willen uitbouwen tot een ontologie der annihilatie? Het tegenover overmoed gehanteerde woord van Jesaja over volken, die als „niets" zijn voor Hem, nietig en ijdeP^) en over machthebbers, die Hij overgeeft tot vernieti ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
324 woorden
Verdienste of genade? - pagina 24

Verdienste of genade? - pagina 24

langwekkend, omdat in de strijd om het quiëtisme ook het verdienste-begrip ter sprake komt. Wanneer na de conferenties van Issy in 1695®^) Fénelon in 1699 veroordeeld vi^ordt*"), dan richt de kerk zich tegen zijn idee van de „amour pur", „amour desinteresse", de liefde, die niet verbonden kan wor ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
423 woorden
Verdienste of genade? - pagina 25

Verdienste of genade? - pagina 25

We zien de duideHjke omtrekken van een concurrentie-verhouding, die onmiddelHjk tot mystieke en quiëtistische consequenties leidt. We bevinden ons met dit alles in de omgeving van wat Przywara als karakteristiek der Reformatie aanwijst en het is niet toevalhg, dat R. K. auteurs soms verwantschap ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
406 woorden
Verdienste of genade? - pagina 26

Verdienste of genade? - pagina 26

Juist vanuit deze stand van zaken wordt echter de controvers eerst recht boeiend en belangrijk. Wanneer de analyse van de Reformatie vanuit een alles absorberende en annihilerende transcendentie ooohoudbaar is, dan wordt als vanzelf de weg gebaand voor nadere bezinning. Dan concentreert zich imme ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
344 woorden
Verdienste of genade? - pagina 27

Verdienste of genade? - pagina 27

geaarzeld en dat hangt ongetwijfeld samen met het nadrukkelijk getuigenis der Schrift aangaande het loon, het grote loon, de vergelding, de erfenis en de hoop. Al is het niet mogelijk hier uitvoerig in te gaan op alle bijbelse aspecten van het loon, het is wel nodig te bedenken, dat er thans in h ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
362 woorden
Verdienste of genade? - pagina 28

Verdienste of genade? - pagina 28

baar is, welke is haar zin en strekking? E n mag en moet dan die samenhang niet een rol spelen in de menselijke overwegingen? En zo ja, als dit motief, dit weten van de samenhang, niet in zichzelf illegitiem is, maar meespeelt en meespelen mag en moet, waarom dan de oppositie tegen d e verdienste ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
363 woorden
Verdienste of genade? - pagina 29

Verdienste of genade? - pagina 29

nunft, wanneer hij handelt over het „Widerspiel des Prinzips der SittHchkeit", nl. het motief der zaHgheid, dat er toe bijdraagt „die Sitthchkeit ganzlich zu Grunde zu richten"''''). Een reine, gedesinteresseerde ethiek van pHchten heeft uiteraard gemakkelijk spel, wanneer ze zich uitput in het o ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
332 woorden
Verdienste of genade? - pagina 30

Verdienste of genade? - pagina 30

leven erven" ''^). Honderdvoudig — naai- Markus — dat is ook onevenredigheid, overvloed en verrassing, maar het is de verrassing in de correspondentie tussen menseUjke daden en loon. Er is een terugontvangen, gelijk dat van de slaaf, die, naar Paulus' woord, al het goede, dat hij gedaan heeft, za ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
324 woorden
van 10