Zonde en recht - pagina 50
44rekend. Zeker is waar, dat zoodanige verhouding van mensch tot mensch nimmer zou zijn ontstaan, ware de staat der rechtheid bewaard, maar daarom behoort zij toch niet tot den toestand, zooals die thans door den Heere wordt gewild. Gelijk bekend is, stond Aristoteles het gevoelen, voor, d ...
Zonde en recht - pagina 47
41 Omdat de Heere aan den mensch kennis schonk van het recht, is niet het recht af te leiden uit 's menschen videzen. Even onjuist is het het natuurrecht te willen beperken tot de igniculi, die den mensch werden overgelaten. In Rom. I geldt het alleen de kennisse Gods,- en in Rom. II die van 's H ...
Zonde en recht - pagina 45
39 duisternis geworden, maar ook is de wil, die met alle Gods ordeningen overeenkomstig was, niet alleen daartegenover komen te staan, maar ook in vijandschap tegen God omgeslagen. Hemming wijst er op, dat zon, maan en sterren aan de Goddelijke ordening gehoorzaam zijn, maar de mensch, in het mid ...
Zonde en recht - pagina 66
60 gezien en gesmaakt en daarvan op treffende wijze sprak; die als aangelegd scheen op het indrinken van zoete vreugde en het zich verlustigen in ongestoorde harmonieën, en wien toch zoo vaak de beker van moeite en verdriet werd ingeschonken. Kleine smart en groote was zijn deel; ook smart die ja ...
Zonde en recht - pagina 41
35 n'est pas instituée pour faire des his; car les his sont toutes faites par la main de celui qui créa les droits et les devoirs" 9i) En schoon is ook het woord van Mercier de la Rivière, dat het duidelijk is, „que dans la main des hommes, le pouvoir législatif n'est point le pouvoir de faire de ...
Zonde en recht - pagina 61
55 gemeene genade is bereikt. Dan zal ook de Overheid zelve wegvallen, en zal God alles in allen wezen. Geen Staatsvergoding dus. Ons oog is op nog heerlijker toestand gericht. Dan houdt alles op wat met de zonde in verband staat. De behoefte aan eenige uitwendige wet zal dan niet meer bestaan. D ...
Zonde en recht - pagina 79
73 lem, filios suos, partem bonorum distribuit, ut ille immobilia (agros,) hic mobilia, (pecora campi,) possideret; faciens hoc ipso in statu corrupte, quod in integro per brevitatem temporis expedire non poterat. Idem contigit in filiis Noachi; distributis inter eos gentibus et insulis, ut suam ...
Zonde en recht - pagina 71
65 16) Het eerste gedeelte dezer Prinzipienlehre verscheen ten vorigen jare. Bedoelde plaats op blz. 21 luidt dus: »»Zweck alles Rechts ist ein bestimmtes ausseres Verhalten von Menschen zu Menschen." Hiernach gehort zuvörderst nicht zum Zwecke des Rechts als solchem ein bestimmtes Verhalten a) d ...
Zonde en recht - pagina 72
66 marito suo fuerat, sed erat liberalis et minime dura subiectio: nunc vero in servitutem coniicitur." 1^) Thomasius komt in de volgende § op tegen degenen, die, zooals Hobbes in zijn Leviathan en Adrianus Beverland in zijn geschrift: De peccato originis leerden, dat in den staat der rechtheid g ...
Zonde en recht - pagina 96
90 brengen en ze beschouwen als wezens van hooger orde. En dit op grond van deze woorden: » 0 rois, vous êtes des dieux, c'est-a-dire: vous avez dans votre autorité, vous portez sur votre front un caractère d i v i n . . . . " De plaats, waarop Felix doelt, luidt, t. a. p., livre V, art. 4, prop, ...