Zonde en recht - pagina 53
47tusschen de stad Gods en die der menschen 128)^ wier stamhoofd Kaïn is, gelijk Seth dit werd van die der hemelsche, terwijl in Adam de burgers van beide steden waren begrepen 129). Uit de gedachte, dat Staat en Overheid een' zondigen oorsprong hebben, kwam men tot den eisch, dat de Overh ...
Zonde en recht - pagina 55
49 en verkeerdheid der menschen het gezag over alle dingen op aarde bij de Overheden is, maar door Gods Voorzienigheid en heilige ordinantie, wellce goed gevonden heeft, dat de zaken der menschen alzoo geregeerd zouden vi^orden i^i). En zoo toekent hij op het eerste vers van Rom. XIII, vi^aar gez ...
Zonde en recht - pagina 54
48genoot, dat de Heere zelf, onmiddellijk, de Koning was van het volk zijns eigendoms. Om de smet, die naar de gemeene opvatting door een zondigen wortel kleeft aan den Staat, moet hij door de Kerk geheiligd worden, van haar zijn recht ontvangen, om voorts zijne macht te haren dienste te g ...
Zonde en recht - pagina 57
51 eere gansch onwaardig mensch, die echter met hoogheid is bekleed, toch ooic die voortreffelijke en goddelijke macht resideert, welke de Heere door zijn Woord den dienaren zijner justitie heeft opgedragen, en dat mitsdien de onderdanen hun denzelfden eerbied moeten betoonen, als zij aan een zee ...
Zonde en recht - pagina 56
50 nunciat homicides, ut armet etiam gladio magistratus ad caedes ulciscendas, ne impune fundatur sanguis hominum." De Overheid om der zonde wil, maar uit de genade i'^s). Zoo blijft waar het woord, hoe menigwerf het ook misbruikt zij, dat de Overheid alleen bestaat voor, ten behoeve van het volk ...
Zonde en recht - pagina 58
52 De Theocra.tie is met de verstoring van Israels volksbestaan te gronde gegaan. Het goddelijk recht der Overheid mag zoo niet geheeten worden. Dit houdt juist de ontkenning der Theocratie in, en wijst op anthropocratie: de heerschappij van een mensch, maar met goddelijk recht 152). Het gezag ru ...
Zonde en recht - pagina 59
53 vice, dicam. Caeterum liber sum illi. Dominus enim meus unus est Deus omnipotens et aeternus, idem qui et ipsius." 158) Doch ook onder de Christenkeizers moest gelijk verzet soms worden betoond, wanneer heiligheid werd toegekend zelfs aan de kamer, die de Keizer bewoonde, en de inkt, waarmee h ...
Zonde en recht - pagina 61
55 gemeene genade is bereikt. Dan zal ook de Overheid zelve wegvallen, en zal God alles in allen wezen. Geen Staatsvergoding dus. Ons oog is op nog heerlijker toestand gericht. Dan houdt alles op wat met de zonde in verband staat. De behoefte aan eenige uitwendige wet zal dan niet meer bestaan. D ...
Zonde en recht - pagina 60
54 zwang wurden verkündigt und mit dem Blute der Martyrer besiegelt." 165). En dit beginsel heeft in de middeneeuwen stand gehouden. Het is dan ook volstrekt onhoudbaar om, zooals Dr. Treumann onlangs deed 166)^ Calvijn wegens zijne instemming daarmee onder de Monarchomachi te rangschikken. Zeker ...
Zonde en recht - pagina 62
56 recht stand en bleef zijn wil alleen norm. „Uw wil geschiede, gelijk in den hemel, alzoo ook op de aarde," is de bede, door den Heiland zelven den zijnen in den mond gelegd. En zoo zal het ook eenmaal wezen. Het onrecht zal worden weggedaan; de hemelen, die nu zijn, en de aarde zijn door het w ...