![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 22](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/22-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 22
14 bezig was, op de zoogenaamde punter, die hun echter overal ten platten lande nog de gewone toeschijnt, belangrijk veld te winnen; maar dat die thans weer op den achtergrond raakt, en dat wel: door den invloed van de scholen [die de alveolare r bevorderen]. Daar zit men nu. De evolutie van den ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 21](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/21-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 21
13 gelegd worden als norm voor spreek* en schrijfwijze aan alle he» schaafde Nederlanders? Wellicht zal de vierde druk de kwestie ontzeilen door een verder strekkende beperking. Ik voor mij althans, als Zuid^HoUander, ontken, dat de vr^uitspraak zóó alge* meen „Algemeen Beschaafd" is in Holland. ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 20](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/20-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 20
12 boeken en boeke even beschaafd zijn. Dat men zich toch maar aan den tot nog toe gebruikelijken schrijfvorm hield, was, omdat deze gevallen „in de praktijk van het spellen geen enkele moeilik? heid opleveren". Over de deelwoorden sprak KoUewijn hier wijse* lijk niet. Logeman ziet echter de KoUe ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 19](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/19-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 19
11 reeds terstond algemeen te wachten staat"; zoo ja, dan zal al die rumoerigheid van teekens, en voornaamwoordsvarianten, nog menigen stillen lezer onrustig maken en hem in het vaardigssnelle opnemen belemmeren ^^ Voor niet één op honderd lezers zal zij een zweem van nut kunnen hebben, want wie ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 18](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/18-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 18
10zou de verhouding eenigszins kunnen wijzigen. Maar ook zij, die geen dialect spreken, zullen, zoodra zij bij eenige gelegenheid gevoelen, de gebruikelijke taalslordigheid niet den vrijen loop te kunnen laten, zich om beter tot de schrijftaal wenden; daar weten zij intuïtief de oefenschoo ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 17](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/17-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 17
9 teele onderzoekingen bij leeren lezen en schrijven, evenals bij het onderhouden daarvan, veel belangrijker dan de auditieve^*; hoe zou trouwens ook anders de gemiddelde Franschman ooit de kunst meester worden, de o^klank op 30 en de èsklank op 55 manieren te schrijven, en altijd als o en è te h ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 16](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/16-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 16
8(in spelling der 19e eeuw meest), en het „psalmboek", zullen voor de eenvoudigen van geest moeilijker te verstaan en minder ver* trouwd worden. Zullen op den duur Bijbel en kerkboek ook al vervangen worden door herdrukken, die zich aan de loutere spe//mgsnieuwigheden zooveel mogelijk hebb ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 15](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/15-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 15
7 thans al verkregen schijnen te hebben, zal oneindig veel grooter afstand brengen tusschen het gedrukte woord van morgen en dat van gisteren, dan De Vries en Te Winkel gescheiden houdt van Siegenbeek. Men verdoezelt dat nu stellig met opzet bij de hon* derd maal herhaalde (of nageprate) vergelij ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 14](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/14-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 14
6 niet onder invloed van dialect of associaties, aan bepaalde vor? men en vormverschillen, die sommige vakmenschen mogelijk van weinig of geen belang meer achten, maar die zij toch hebben na te speuren en in aanmerking te nemen bij plannen tot spelling» verandering. Zoo hebben de KoUewijnianen (z ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 13](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/13-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 13
5eigenlijke taal, al valt de grenslijn nog niet zoo gemakkelijk te trekken, voor wie de taal in nationalen en historischen samen* hang en in grammatische onderscheidenheid beschouwen wil. Stellig kan de scftskwestie gedeeltelijk onder taal vallen (bijwoord tegenover bijvoeglijk naamwoord), ...