![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 26](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/26-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 26
18bijna volledig vervoegd), vindt men het woordje nergens; het wordt niet eens dood verklaard, het wordt dood gezwegen. In de spraakkunst van „Dr. Holtvast" (dat is ook weer KoUewijn), die een ongeëvenaarden opgang heeft gehad bij het middelbaar onder* wijs" (waarom is niet onduidelijk), w ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 15](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/15-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 15
7 thans al verkregen schijnen te hebben, zal oneindig veel grooter afstand brengen tusschen het gedrukte woord van morgen en dat van gisteren, dan De Vries en Te Winkel gescheiden houdt van Siegenbeek. Men verdoezelt dat nu stellig met opzet bij de hon* derd maal herhaalde (of nageprate) vergelij ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 16](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/16-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 16
8(in spelling der 19e eeuw meest), en het „psalmboek", zullen voor de eenvoudigen van geest moeilijker te verstaan en minder ver* trouwd worden. Zullen op den duur Bijbel en kerkboek ook al vervangen worden door herdrukken, die zich aan de loutere spe//mgsnieuwigheden zooveel mogelijk hebb ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 35](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/35-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 35
27En waarom nu dit alles? Wie hadden toch zulk een behoefte aan al die zoogenaamde vereenvoudiging? De dichters en letter* kundige schrijvers niet; de politieke redenaars niet, de predikant ten niet, de ambtenaren niet; geen wetenschap, kerk, techniek of handel. Noch kranten, noch kantoren ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 17](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/17-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 17
9 teele onderzoekingen bij leeren lezen en schrijven, evenals bij het onderhouden daarvan, veel belangrijker dan de auditieve^*; hoe zou trouwens ook anders de gemiddelde Franschman ooit de kunst meester worden, de o^klank op 30 en de èsklank op 55 manieren te schrijven, en altijd als o en è te h ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 19](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/19-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 19
11 reeds terstond algemeen te wachten staat"; zoo ja, dan zal al die rumoerigheid van teekens, en voornaamwoordsvarianten, nog menigen stillen lezer onrustig maken en hem in het vaardigssnelle opnemen belemmeren ^^ Voor niet één op honderd lezers zal zij een zweem van nut kunnen hebben, want wie ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 36](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/36-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 36
28tijden het nieuwe levende beeld". Sinds en door Spinoza werkt „dit eéne beginsel: Ons eigen Levensbeeld", soms lang zwak en ver* borgen, dan weer in groote erupties. De laatste was die van het einde der 18de eeuw: de dichterlijke en wijsgeerige omwenteling in Duitschland, de oeconomische ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 37](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/37-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 37
29 nose van het naturalisme is geweken, en de ban van het ostenta* tieve individualisme gebroken."" KoUewijn had ook zelf als romanschrijver de nieuwe taal* en kunstinzichten in vereenigde practijk ten aanschouwe gebracht, maar met voor de kunst nogal poovere uitkomst. Wij behoeven die werken hie ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 38](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/38-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 38
30wie waren hun voorgangers, hun leermeesters, hun voorbeelden? Den auteur Multatuli vinden wij nog bij hen aangewezen als een wegbereider; en het verwondert ons niet, dat deze universeele revolutionnair ook op taalgebied wat om te woelen had. Kolle* wijn noemt hem al in zijn eerste opstel ...
![Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 39](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/taalbederf-door-de-school-van-kollewijn/1934/10/20/39-thumbnail.jpg)
Taalbederf door de school van Kollewijn - pagina 39
31 van den aanvang af Rud. Hildebrand om zijn al in 1867 versche* nen Vom deutschen Sprachunterricht, een boek dat omstreeks 1890, ofschoon al bijna 25 jaar oud, nog stil doorwerkte. De derde of de vierde druk (1887, 1890) zal vooral bij onze taalradicalen in het spel zijn. De kennisneming zal U ...