Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 123
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut122mij en mijn broer! Maar dankzij de uitslag accepteerde ze van mij wel dat ik niet zo prestatiegericht was.’ Manta bleef vier jaar op het instituut en ging af en toe naar huis voor een weekend en tijdens vakanties. Na zijn ont ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 97
het paedologisch instituut op eigen benen96haar de werkwijze en het materiaal ten aanzien van Freddy’s verdere taalontwikkeling te bespreken. De ouders bleven nog jaren contact onderhouden met het instituut en in samenwerking met de logopediste besloten zij Freddy naar een gewone la ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 150
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituuthetgeen mijn verlangen om terug te keren naar het gezin waar ik thuishoorde er niet groter op maakte.’ Net als Jacqueline kijkt ze terug op een plezierige tijd met medepupillen en leiding: ‘Van de groepsleiding kan ik mij nog veel name ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 164
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutsucces en terugblikken De geïnterviewde ex-pupillen kijken zonder rancune terug op hun pitijd. Dat was ongetwijfeld deels te danken aan hun verdere levensloop. Ze zijn uiteindelijk goed terecht gekomen. Dat ging echter niet bij allen v ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 137
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut136gold overigens niet voor alle kinderen. Gerard, opgenomen voor rekenzwakte, viel het op dat hij na opname nooit meer is getest, zoals wel het geval was bij sommige klasgenoten. Een van hen was Waldur: ‘Zowel bij mijn start op ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 55
ontstaan van het pi in amsterdam54gevolg dat met een gemiddelde bezettingsgraad van 20, het eerste jaar 135 jongens voor korte tijd op het pi verbleven. Daarvan waren 63 afkomstig uit Groot Emmaus; zij kwamen in groepjes van tien tot dertien aan op het instituut. De rest bestond uit ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 93
het paedologisch instituut op eigen benen92plaats. Het was zaak zoveel mogelijk informatie over het gezin van herkomst te vergaren en in de typering van kinderen ook het ouderlijk milieu te betrekken. Psychologen legden daarom huisbezoeken af om hun beeld van het kind te kunnen rela ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 110
het paedologisch instituut op eigen benen‘de psychologen’, maar in de wij-vorm: ‘Toch blijkt het telkens weer moeilijk op verantwoorde wijze een gezin tot zijn recht te laten komen. Onze kennis omtrent de diverse leefmilieus – wil men: omtrent de sub-culturen in onze cultuur – reikt nog ni ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 197
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen196Spannend ook was dat het onderzoek van lateralisatie gebeurde met nieuwe technieken, zoals dichotisch luisteren en dichoptisch zien. Bij dichotisch luisteren worden verschillende letterklanken tegelijkertijd aan het rechter- en l ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 39
testen, meten en wegen38ten wordt geregistreerd en op deze wijze is na te gaan hoe iemand de figuur die hij ziet met zijn hand kan volgen.’ Waterink schrijft verder op docerende toon: ‘Hoe eenvoudig deze manipulaties ook schijnen – toch is er maar zelden iemand, wien het in normalen ...