Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 41
testen, meten en wegende zij dank een eervolle plaats inneemt.’ Waterink stond in 1946 ferm aan het roer van een gerenommeerd laboratorium – met in het zicht de jaren vijftig.het gulden boek 22 40Naast de foto’s, artikelen in de populaire pers en de film over de vu in de jare ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 42
testen, meten en wegenland gebruikte tests. Tegelijk gaf hij de bureaus de boodschap mee dat proefleiders en assistenten niet op ondeugdelijke gronden conclusies mochten trekken, voorspellingen mochten doen en onbewerkte, uit het buitenland vertaalde tests mochten gebruiken. Het gulden boe ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 43
testen, meten en wegen42een verhaal vertellen. Op grond hiervan analyseerde de assistent de sociale, tussenmenselijke verhoudingen van het kind en zijn omgeving. Het gulden boek laat zien dat het pi en het ltp in de jaren vijftig instituten waren waar de universiteit en de praktijk ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 44
Test waarin het kind de beer moet laten drinken.Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 43 2e proef ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 45
testen, meten en wegenbesluit44Op de Psychotechnische tentoonstelling, die van 25 november tot 1 december 1937 in Den Haag plaatsvond, hield Jan Waterink een lezing over ‘De beteekenis van de psychotechniek voor het afwijkende kind’.27 Deze voordracht kan beschouwd worden als ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 46
[4] Ontstaan van het pi in Amsterdam Marjoke Rietveld-van WingerdenOp donderdag 15 januari 1931 vond de feestelijke opening van het Paedologisch Instituut in Amsterdam plaats. De Christelijke Illustratie De Spiegel nam daarover het volgende bericht op: ‘Dit instituut richt zich op de behar ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 47
ontstaan van het pi in amsterdam46op gezette tijden naar Bonn te reizen. Hij nam dan de vroege goederentrein, een rechtstreekse verbinding. Zijn belangstelling voor psychologie had aanvankelijk vooral te maken met zijn werk als predikant. Hij liep in zijn werk aan tegen moeilijke tu ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 48
ontstaan van het pi in amsterdammansoren gezegd. Wilde de vu niet achterblijven dan moest ze, net als andere universiteiten deden, een hoogleraar pedagogiek aanstellen. De vu die als bijzondere universiteit vooral draaide op contributies van leden en giften van begunstigers kwam zo redelij ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 49
ontstaan van het pi in amsterdam48ten. Waterink kwam dan ook als geroepen. Hij vond er een gespreid bed, want hij kon het aanwezige instrumentarium gebruiken en bovendien samenwerken met de instrumentmaker en assistenten die in het laboratorium waren achtergebleven. Een van hen, dr. ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 50
ontstaan van het pi in amsterdamze bevatte een brief die hij naar het Amsterdams gemeentebestuur had gestuurd en waarin hij drie argumenten aanvoerde waarom de gemeente belang had bij zo’n instituut. Ten eerste ontbrak het vaak aan een goede selectie van afwijkende kinderen voor ze in een ...