Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 71
ontstaan van het pi in amsterdam70tietekort, waarvan het tekort niet zo groot was dat ze als debiel konden worden beschouwd. Zij vormden in de vooroorlogse periode een belangrijk deel van de ‘vrije’ of particuliere pupillen. Zij waren traag waardoor ze in het lager onderwijs faalden ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 72
ontstaan van het pi in amsterdamkinderen en hun ‘gebreken’ De jaarverslagen maken melding van de volgende ‘kindergebreken’: debilitas mentis, imbeciliteit, idiotie, psychopathie, criminaliteit, moei lijk opvoedbaar, neuropathie, mongolen, epilepsie, juveniele paralyse, ‘hebefrenie’, ‘doo ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 73
ontstaan van het pi in amsterdam72aanpak van het kind. Vond Waterink ze daarvoor niet ontvankelijk of waren de gedragsproblemen te ernstig, dan was het advies opname in een instelling voor moeilijk opvoedbaren. Dit laatste was ook het geval met kinderen die door psychische oorzaken ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 74
ontstaan van het pi in amsterdamlezen, rekenen of schrijven, door Waterink aangeduid als alexie, acalculie en agrafie. In samenwerking met de school ontwikkelde het laboratorium aangepast leermateriaal voor rekenen en taal. Die problemen zouden niet verdwijnen, maar door aangepast materiaa ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 75
ontstaan van het pi in amsterdam74die zich met een lage intelligentie toch nog goed kunnen redden en kinderen met een hogere intelligentie die nauwelijks weet hebben hoe ze zich in het dagelijks leven kunnen handhaven. Elk jaar constateerde men onder oudere pupillen jongelui die met ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 76
ontstaan van het pi in amsterdamdien verschilde het doel van de behandeling per kind.55 Toen het aantal leerlingen in januari 1937 tot 48 was gestegen, ging men omzien naar een derde leerkracht. Het werd mej. J. A. H. van der Veen, die al in het lager onderwijs had gewerkt en de laatste ja ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 77
ontstaan van het pi in amsterdam76tichting. Datzelfde gold voor moeilijk opvoedbaren, die vervolgens in andere tehuizen belandden. De regeringspupillen onder hen bleven wel wat langer, vaak drie tot zes maanden, alhoewel voor hen in rapporten twee maanden waren gereserveerd. Dat was ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 78
ontstaan van het pi in amsterdamin overleg met die commissie. In 1938 lagen de beide reglementen in de vergadering van directeuren van de vu. Dezen stelden dat ze in strijd waren met het oorspronkelijk contract waarin was vastgelegd dat de hoogleraar-pedagoog van de vu de algehele directeu ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 79
ontstaan van het pi in amsterdam78nemen voor behandeling, vanwege ‘de aard van de inrichting’. De integratie van laboratorium en instituut zou verder als voordeel hebben dat assistenten in het laboratorium ook in het opvoedend werk van het instituut konden worden betrokken. Dat vorm ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 80
[5] Het Paedologisch Instituut op eigen benen Marjoke Rietveld-van WingerdenVanaf 1941 viel het instituut niet meer onder ’s Heeren Loo, maar onder de daarvoor opgerichte Stichting Het Paedologisch Instituut. Het voltallige bestuur vergaderde slechts eenmaal per jaar. Zakenmensen, artsen, ...