GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De wetenschap van den Logos - pagina 14

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wetenschap van den Logos - pagina 14

Rede bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

8 schap eene geenszins nuttelooze en overtollige zaak wordt geacht. Want deze herinnering is vooral in ons land noodig en voor onzen volksaard, die, en niet geheel ten onrechte, den naam heeft van wijsgeerige beschouwingen afkeerig te zijn en meer met kleinigheden en détails van praktischen aard dan met beginselen en theoretische beschouwingen zich in te laten.

Allereerst dus acht ik noodig om alle misverstand en duisterheid te verwijderen, dat de vraag beantwoord worde: Wat is philologie? 't Zal ons blijken, dat die vraag waarlijk niet overbodig is. Zullen we nu, om tot een juist begrip van de philologie te komen de afleiding en het taalgebruik raadplegen?

Op zich zelf

is deze weg altijd aanbevelingswaardig, maar in dit bijzondere geval staan wij voor de moeilijkheid, dat het woord wel zeer oud, maar in de bijzondere beteekenis, die wij hebben te verklaren, betrekkelijk jong is en daarenboven in een tijdperk van overgang verkeert. Eigenlijk begint de philologie reeds met den oudsten uitlegger van Homerus, Theagenes uit de 6de eeuw v. Chr. i ) ; de Sophisten in de S^e eeuw breidden haar uit door hunne leer over de rhe-

„Je besser die Ordnung und Systematisirung ist, desto grosser kann auch die Anhaufung der Einzellieiten werden, ohne dass der Zusammenhang leidet." VortrSge und Reden 1884, I p. 128. Indeni wir also die Thatsachen der Erfahrung denkend zusammenfassen und Begriffe bilden, seien es nun Gattungsbegriffe oder Gesetze, so bringen wir unser Wissen nicht nur in eine Form, in der es leicht zu handhaben und aufzubewahren ist, sondern wir erweitern es auch, da wir die gefundenen Regeln und Gesetze auch auf,alle ahnlichen künftig noch aufzufindenden Falie auszudehnen uns berechtigt fühlen." I pag. 130. Dat niet a l l e begrippen aldus gevormd worden kan ook de meest besliste empiricus niet loochenen. l) Tatiani Assyrii Oratio ad Graecos pag. 120 ed. Otto, Jenae 1851: Ofnyévj}:; re o 'Pijytvoq xara Kafi'fivatjv yeyovóig. — Schol, in Iliad. 20, 67; ed. Dind. vol. IV, pag. 231, 2 8 : ovTog fiiv 0!ayérovq

ToJ 'Ptjyirov,

ovv TQÓrCoq è/toXoyCai; a^/^aVoc; mv TCavv xrd aTt'o

09 it(}(iToi; fyqaxfx Ttfql ' Ofi-^^ov,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1891

Rectorale redes | 70 Pagina's

De wetenschap van den Logos - pagina 14

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1891

Rectorale redes | 70 Pagina's