GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 189

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 189

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

179 Moralstatistik in ihrer Bedeutung für eine christliche Socialethik, 2e Aufl. Erlangen, 1874, gaf in Band I, § 50 een afzonderlijk hoofdstuk over den „Einfluss der Confession auf die Volksbildung und Volkssittlichkeif' (p. 610 en v.v.), maar komt slechts tot de volgende conclusie: „Wir können also sagen, dass in der That der Einfluss der Confession dort im Ganzen gunstiger sich gestaltet, wo in Folge der mangelnden staatlichen Bevormundung und des zurückgetretenen Massebekenntnisses eine strengere Selbstcontrole und kirchliche Zucht ermöglicht erscheint" (p. 615). Zoo zijn in Beieren, waar de Roomsche Kerk staatskerk is en het grootste deel der bevolking tot haar behoort, de cijfers percentsgewijze voor de Roomschen ongunstiger dan voor de Protestanten, terwijl het omgekeerde plaats vindt in landen als Hannover en de Protestantsche cantons in Zwitserland, waar de Roomsche bevolking in de minderheid is (p. 613). Alleen schijnt de statistiek uit te wijzen, dat gevallen van zelfmoord meer bij Protestanten dan bij Roomschen voorkomen. Von Oettingen meent dan ook, dat de statistiek slechts weinig zal kunnen bijdragen, om den „Einflusz der Religionsverhalltnisse auf die Volkssitthchkeit" aan te toonen (p. 618j. lyi) Beza verhaalt in zijn Vie de Calvin, dat Calvljn's lijk tegen 2 uur 's namiddags begraven werd, „a la maniere accoustumee, comme aussi il r avoit ordonné, au cemetiere commun appelé Plein palais sans pompe ni appareil quelconques" (zie Calv. Opera in Corp. Ref. XXI, p. 46); in den Latijnschen teksl legt hij er nog meer nadruk op, dat Calvijn beslist geen grafteeken wilde: „communi coemiterio, quod Planum Palatium vocant, nulla penitus extraordinaria pompa nulloque addito cippo (sic enim mandarat) conditus" (p. 169). Nog iets uitvoeriger zijn de mededeelingen van Colladon; het lichaam van Calvijn, zegt hij, „fut cousu en un linceul, et mis en un cerceuil de bois tout simplement" en daarna naar het kerkhof gebracht. Toen „certains escoliers estans venus de nouveau ici estudier, allerent tout expres au cemetiere pour voir Ie sepulcre de Calvin, ils se trouverent trompez, car ils pensoyent y voir quelque tombeau eslevé et magnifique, et il n'y a rien que la terre simplement non plus qu' aux autres: ce qui doit pour Ie moins nous servir contre ceux qui de long temps nous ont accusez que nous faisons de luy une idole" (p. 106). Ook op het graf van John Kox te Edinburg is geen gedenkteeken opgericht; men vindt er alleen een steen met de letters: „I. K. 1572."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 189

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's