GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 126

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 126

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

|i4ii!-4-Mujjij»i|ipii. mmvmuM^^m^^mmmmmmv^Knmmmmtimm

116 woord van Habakuk zou zijn ingevallen: „der gerechte wirdt seines glaubens lebenn" — een verhaal, dat Luther's zoon beweerde van zijn vader zelf vernomen te hebben (zie KÖSTLIN-KAWERAU, Luthers Leben, I, 749) —, mist op zich zelf reeds genoegzame betrouwbaarheid, want Luther's zoon was pas 11 jaar, toen hij dit verhaal zou gehoord hebben, en heeft het eerst veertig jaar later opgeteekend, maar wordt bovendien ook weersproken door Luther zelf, die uitdrukkelijk verklaard heeft, dat het nieuwe licht hem was opgegaan „in hac turri" d. w. z. in den toren van het Augustijnerklooster te Wittenberg (Lauterbach's Tagebuch, p. 81). Zelfs blijkt uit de latere mededeelingen van Luther omtrent zijn religieuzen toestand tijdens deze reis naar Rome, dat er destijds zeker nog geen sprake kan geweest zijn van een bekeering, want hij verhaalt zelf, hoe hij op deze reis nog een „toiler Heiliger" was, en zelfs gewenscht had, dat zijn vader en moeder reeds dood waren, om door aflaten hun ziel uit het vagevuur te verlossen enz. Zijn reis naar Rome had hem, naar zijn eigen getuigenis, geen de minste vrucht voor zijn geestelijk leven gebracht: „Ich als ein Narr trug auch Zwiebein gen Rom und brachte Knoblauch wieder" (KÖSTLIN-KAWERAU, t. a. p. 1, 93 en 101). Hausrath heeft daarom volkomen recht met te zeggen: „Eine geistige Epoche bezeichnet die Romfahrt also für Luthers Entwicklung nicht" {Luthers Leben, 1, 90). Zie voorts SCHEEL, Die Entwicklung Luthers p. 114 en v.v. Dit is dan ook de reden, waarom ik nog veel minder kan meegaan met KÖSTLIN-KAWERAU, t. a. p. I, 50 en v.v. en BOEHMER, t. a. p. p. 33, die de bekeering van Luther nog verscheidene jaren vroeger stellen. Volgens Köstlin-Kawerau zou ze zelfs hebben plaats gevonden tijdens Luther's eerste verblijf in het klooster te Erfurt (tusschen 1505 en 1508), wat in strijd is met Luther's herhaalde verzekering, dat ze te Wittenberg is geschied. Boehmer, die de juiste opmerking maakt, dat „das Ortsgedachtnis immer zuverlassiger ist als das Gedachtnis für Daten" en daarom vasthoudt, dat de geboortestonde der Reformatie, gelijk hij Luther's bekeering noemt, te Wittenberg heeft plaats gevonden, stelt haar tijdens Luther's eerste verblijf te Wittenberg, in den winter van 1508/1509. De eenige grond, die hiervoor wordt aangevoerd, is, dat uit de annotaties, die Luther gemaakt heeft voor zijn colleges over Lombardus' Sententiae, in den herfst van 1509 begonnen, blijken zou, dat Luther toen reeds „mit der Stelle Romer 1, 16/17 und der von Augustin dazu gegebenen Auslegung vertraut

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 126

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's