GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 181

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 181

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

171 Schriften der Vater und Begründer der reformirten Kirch e, Bd. IV, 1 = Halfte, p. 414, 415, noot, die verschillende staaltjes meedeelt uit het werk van Graaf DE SÉQUR, Mes tentations, p. 12; DOVIAERQVE, Calvin, I, 430, die citaten geeft uit AUDIN, Histoire générale de la vie, des ouvrages et des doctrines de Calvin, 6^ ed. II, p. 239, 241 en de Navorscher. Mei, 1891. 128) F. W. KAMPSCHULTE, Johann Calvin, seine Kirche und sein Staat in Genf, Leipzig 1869, I, p. 224, noot 2: „Die Angabe Bolsecs über eine grobe sittiiche Verirrung Calvins in seiner Jugend und eine dafür erlittene entehrende Strafe verdient auch nach den Ausführungen von Magnin 1. c. p. 423 ff keine ernste Widerlegung." ^^') De plaatsen, waar Doumergue deze quaestie behandelt, heb ik in noot 14 reeds aangegeven. 13") ERNEST RENAN, Études d'histoire religieuse, Paris, 1857, p. 342: „Sans cette ardeur vive, profonde. sympathique, qui fut un des secrets de la fortune de Luther . . Calvin réussit, parce qu'il fut Thomme Ie plus Chretien de son siècle, en un siècle et un pays qui voulait une reaction chrétienne". Volgens E. STaHELiN,yo/2a/znes Ca/Wn,2e Halfte, p. 393 zou Renan in de 5^ uitgave van deze Etudes, Paris 1862, zelfs geschreven hebben dat Calvijn was „l'homme Ie plus chrétien de la chrétienté". Deze uitgave stond mij echter niet ten dienste. i'i) DöLLiNGER, Vortragen über die Wiedervereinigung der christlichen Kirchen, Nordlingen, 1888, p. 53, schreef van Luther: „Es hat nie einen Deutschen gegeben, der sein Volk so intuitiv verstanden hatte, und wiederum von der Nation so ganz erfaszt, ich möchte sagen eingesogen worden ware, wie dieser Augustinermönch zu Wittenberg. Sinn und Geist der Deutschen waren in seiner Hand wie die Leier in der Hand des Künstlers. Hatte er ihnen doch mehr gegeben, als jemals in christlicher Zeit ein Mann seinem Volke gegeben hat: Sprache, Volkslehrbuch, Bibel, Kirchenlied. Nur er hat wie der deutschen Sprache so dem deutschen Geiste das unvergangliche Siegel seines Geistes aufgedrückt." 13S) Welke woorden Luther op den Rijksdag te Worms eigenlijk gesproken heeft, staat niet vast, daar verschillende lezingen van deze

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 181

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's