Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 16
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit
6 réforme, dont ils se vantent, . . . . ne leur inspirerait que du mépris," ') drukt niet alleen de leidende gedachte van dit magistrale werk uit, maar gunt u tegelijk een eigenaardigen blik op de verborgen zieleroerselen van den Roomschen geschiedschrijver, die zich met de historie der Reformatie bezig houdt. Niet de Olympische hoogte, vanwaar de Altmeister derdeutschen Geschichte L. von Ranke de geschiedenis der Pausen beschreef, menige Pabstfabel, niet door Protestanten maar door Roomschen uitgevonden, naar het rijk der legenden verwees, en ons het Pausdom naar zijn innerlijke idee, noodzakelijken ontwikkelingsgang en relatieve waarde deed verstaan, maar het zooveel lager gelegen terrein der polemiek, waar de geschiedenis gevaar loopt slavin beurtelings van elk der partijen te worden, is het gebied, waarheen Rome liefst de geschiedschrijving overbrengt. Het eigenlijke doel moge achter schijnbaar kalm en objectief onderzoek verborgen blijven of met onverholen driestheid worden aangekondigd, het is nooit een ander dan om „denjenigen unter den Protestanten, die guten Willens sind, die Augen über Luther und Lutherthum zu öffnen und sie zur katholischen Kirche zurück zu führen." '") Zal de spiegel der historie, dien Rome ons voor oogen houdt, tot dit doel dienstig zijn, dan moet hij het beeld der Reformatie natuurlijk in de donkerste kleuren u weerkaatsen. Ernest Renauld verklaarde daarom ronduit: „// faut démontrer (let, wat ik u bidden mag, op dit // faut) que les Reformateurs furent les pires scélérats, afin que 1' on juge par eux ce que vaut leur invention soi-disant religieuse, qu'ils ont appelée protestantisme".") En wie ook maar eenigermate op de hoogte is met wat in Roomsche landen in populaire boekjes en catechismussen aangaande de Reformatoren verteld wordt, geeft Doumergue volmondig gelijk wanneer hij klaagt, „que tout ce qui a regu 1' instruction catholique est force de croire que les fondateurs du protestantisme sont une collection sans pareille de bandits et de canailles, de vrais monstres au point de vue moral." ^^)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910
Rectorale redes | 192 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910
Rectorale redes | 192 Pagina's