GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 180

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 180

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

170 ook te Zurich zijn onzedelijk leven zou hebben voortgezet, totdat hij in April 1524 met een zekere weduwe Anna Reinhard in het huwelijk trad, daartoe gedwongen, omdat de geboorte van een kind verwacht werd; zie JANSSEN-PASTOR, Oeschichte des deutschen Volkes, 18^ Aufl. III, p. 94 noot 1 en voorts JANSSEN, An meine Kritiker, I, p. 129, 137 en v.v. en II, p. 47—49. De bewijzen, die hiervoor door Janssen aangevoerd worden, zijn echter weinig steekhoudend en werden door de Protestantsche schrijvers op afdoende wijze weerlegd. Het hoofdargument zou dan wezen, dat Zwingli zelf, toen hij in een Bittschrift aan de Eidgenossen in 1522 om afschaffing van het coelibaat vroeg, daarvoor als grond aanvoerde: „Uwer eersam wyszheit hat biszhar gesehen, das unerber, schantlich leben, das wir leyder biszhar gefürt habend — wir wellend allein von uns selbs geredt haben — mit frowen, damit wir mencklich übei verergert und verbösret habend" (HULD. ZwiNQLis Werke, Corp. Ref. Bd. I, p. 225). Waar Zwingli dit stuk echter niet alleen, maar met tien andere priesters onderteekend heeft, kan hieruit natuurlijk niet worden afgeleid, dat hij daardoor erkend heeft, dat hij zelf persoonlijk tot 1522 toe onzedelijk geleefd heeft. Hoe zou Zwingli anders, toen een professor in de Theologie te Bazel, Gebwiler genaamd, hem openlijk beschuldigde van een onzedelijk leven, een gerechtelijke aanklacht wegens laster tegen hem hebben kunnen indienen? Zie voorts DR. R. SraHELiN, Huldreich Zwingli, Sein Leben und Wirken nach den Quellen dargestelit, Basel, 1895, Bd. 1, p. 221—223. En wat Zwingli's verhouding tot de weduwe Anna Reinhard betreft, met wie hij in 1524 openlijk in het huwelijk trad, schijnt het wel zeker te zijn, dat hij reeds in 1522 met haar een heimelijk huwelijk had gesloten, zooals niet alleen daaruit blijkt, dat het gerucht van dit heimelijke huwelijk toen algemeen verspreid was (cf. H. ZwiNGLis Werke, Corp. Ref. Bd. VII, p. 516: „uxorem teduxisse aiunt" en p. 534) maar ook dat zijn viend Mykonius 21 Juli 1522 hem schreef: „vale cum uxore" (t. a. p. Bd. VII, p. 543). Een dergelijk heimelijk huwelijk kwam destijds meer voor en Zwingli heeft blijkbaar geaarzeld met het oog op de ergernis, die een openlijk huwelijk van een priester gegeven zou hebben, dit huwelijk terstond publiek te laten voltrekken. Ook over deze zaak verwijs ik voorts naar STSHELIN, H. Zwingli, Bd. I, p. 223 en v.v. en 361 en v.v. 127) Zie de citaten, aangehaald bij DR. E. STSHELIN, Johannes Calvin, Leben und ausgewahlte Schriften in de Leben und ausgewahlte

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 180

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's