GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 33

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 33

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

23 zelf geen zonde zou zijn, maar slechts een defectus naturalis ^^), werd voor hem gelogenstraft, niet alleen door het gebod Gods: gij zult niet begeeren, maar evenzeer door zijn eigen zielservaring, waardoor hij deze concupiscentia steeds meer leerde kennen als het peccatum radicale, het worlelbederf, waardoor zijn geheele natuur verkankerd en vergiftigd was geworden ""). En nog banger wordt zijn strijd, als hij, nu met alle macht op deze concupiscentia zich werpende, om haar met wortel en tak uit te roeien, ervaren moet, dat dit onmogelijk is, want dat ze wel als de reus Antheus een oogenblik teruggedrongen en ter aarde neer kan geworpen worden, maar om straks weer op te staan en den strijd te hervatten, en dat ze in dien zin invincibilis is"'°). Door deze bittere zielservaring leed zijn hooggestemde verwachting, dat hij door in het klooster te treden en de geloften af te leggen een nieuwen doop zou ondergaan, waardoor hij zoo onschuldig zou worden als een kindeke, „das itzt rein aus der Taufe kame" schipbreuk, want de aanvechtingen der zonde kwamen in het klooster evengoed terug, en, gelijk Luther zelf zegt: „wo nur ein klein Anfechtung kam vom Tod oder Sünde, so fiel ich dahin, und fand weder Taufe noch Müncherei, die mir helfen mocht" ^"1). Daardoor ontzonk hem de moed om door zijn eigen werken zijn gerechtigheid voor God op te bouwen, want zijn beste werken waren, hij voelde het, met deze concupiscentia besmet en daarom zonde voor God i"^). Daardoor leerde hij verstaan, dat de Roomsche leer van een magisch door het sacrament den mensch ingegoten genade, waardoor plotseling alle zonde wordt uitgedreven en de mensch innerlijk volkomen gerechtigd wordt, een leugen was, want ook nadat Luther met diep berouw het sacrament ontvangen had, bleef deze concupiscentia in zijn hart wonen en Luther's geweten verbood hem in deze concupiscentia alleen een menschelijke zwakheid te zien ^"*). En zoo kwam Luther er toe het vertrouwen op zijn eigen gerechtigheid te laten varen en de toevlucht te nemen tot

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 33

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's