GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

GEESTELIJKE ADVIEZEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEESTELIJKE ADVIEZEN

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bazaars.

Een broeder vroeg mij: „Hoe denkt u over het inrichten van bazaars, ter verzameling van gelden voor één of ander nuttig doel; wat is inzonderheid uw gedachte over het verbinden van een loterij, in eenigerlei vorm, aan zulk een bazaar? "

Antwoord: Ik ben tegen eiken bazaar, hoe men dien ook inricht.

Elke bazaar brengt dit groote gevaar mee, dat de bezoekers daar koopen om der wille van anderen, om niet schriel of arm te schijnen; zoodat men bij het naar huis gaan zichzelf zijn zwakheid of domheid verwijt en zegt: „wat heb ik toch gedaan"!

Op geld, langs zulk een weg verkregen, kan voor mijn besef moeilijk zegen worden verwacht.

Afkeurenswaardiger wordt een bazaar, wanneer men door allerlei attractie de menschen het geld uit den zak probeert te halen.

Ik denk hier aan de vermaarde grabbelton en dergelijke.

Dat is niet de weg, dien wij hebben te bewandelen als het gaat over het geven voor Gods Koninkrijk.

In onzen kring hebben wij altijd bezwaar gevoeld tegen zoogenaamde liefdadigheidsbals; niet alleen omdat men daar danst, maar ook omidat wij hiet niet passend vonden, dat men pret ging maken, zelf een lolligen avond bad, om anderen in hun diepe leed te hulp te komen.

Maar floen wijzelf anders, wanneer wij jolijt gaan maken bij een grabbelton of zoo; om daardoor aan de roepstem Gods om onze offers, onze liefde-offers, te voldoen?

Dat is een openbaring van de geheel verkeerde zielehouding, waarbij wij zeggen: „hoor eens, ik wil wel wat geven, maar dan wil ik er ook waÈ voor hebben, al is het dan ook maar een beetje schik."

Ten eenenmale te veroordeelen acht ik het verbinden van een loterij aan een bazaar.

Of die loterij nu bestaat in het laten raden naar den naam van een pop, of naar het aantal erwten in een flesch, of dat men gewoonweg loten verkoopt, — het blijft loten en daarom ongeoorloofd.

Zulk loten is spelen niet Gods Voorzienigheid; wekt de begeerlijkheid op in het hart; hoe zouden wij dat dan een plaats mogen geven op] liet erf van Gods Koninkrijk?

Zoo is mijn gedachte.

Is er iemand, die er anders over denkt en meent, dat een bazaar, zonder meer, een geoorloofd middel is om geld te krijgen voor den arbeid in Gods Koninkrijk, ik zal hem, mits hij alle vermakelijkheidjes en loterijen weglaat, niet hard vallen.

Maar wel is het mijn overtuiging, dat het een aanklacht is tegen ons, dat wij van zulke dingen noodig schijnen te hebben.

God wil, dal wij, als de behoefte daaraan geblekenis, vrijwillig en blijmoedig geven zullen voor Zijn zaak.

Zoo bezien zijn alle bazaars openbaringen van gebrek aan liefde, waarover wjj beschaamd moesten zijn instêe van er pleizier over te hebben.

Schriftlezing in liet gezin.

Dezelfde broeder, die schreef over de bazaars, vroeg ooTk over de wijze van Schriftlezen in bet gezin.

Het komt mij voor, dat wij hier moeilijk een vaste methode kunnen voorschrijven; lüer is verschil van inzicht mogelijk, waarbij de één den ander niet mag veroordeelen.

Wel wil ik gaarne mijn gedachte hierover geven.

Driemaal 's daags leze men met zijn gezin uit Gods Woord.

Men doe dat niet te hooi en te gras, nu hier een stuk, dan daar een stuk, maar men leze geregeld door den geheelen Bijbel van Genesis tot Openbaringen. i

Mij dunkt, dat men daarbij het beste doet, met tweemaal 's daags het Oude- en éénmaal het Nieuwe Testament te nemen.

Met het overslaan van gedeelten, die men minder geschikt zou achten voor voorlezing aan tafel, zij men zeer voorzichtig.

De Mozaïsche wetten mogen niet ongelezen blijven; het beste lijkt mij, dat men zich hierbij beperke tot Deuteronomium, waarin de saamvatting is gegeven, waardoor heel de wet in haar rijkdom ons wordt voorgesteld.

De geslachtsregisbers kunnen van dien aard zijn, dat het lezen daarvan voor de hoorders een aaneenrijging wordt van namen, die hun niets zeggen; datzelfde geldt van volkstellingen en dergelijke gedeelten.

Toch ben ik blij, dat mijn vader vroeger ook deze gedeelten geregeld voorlas. Er is daardoor ook van die Schriftgedeelten wel zooveel in mijn geheugen blijven hangen, dat zij mij eenigermate vertrouwd zijn.

Daarom zou ik aanbevelen, wel van tijd tot tijd ook die lange lijsten van namen eens te lezen.

Voor het overige zou de huisvader zich den zin dezer Schriftgedeelten uit één of andere Bijbelverklaring moeten eigen maken en als hij bij het dagelijksch leven daaraan toegekomen is, in enkele woorden daarvan iets moeten zeggen.

Die gedeelten, waarin over het sexueele leven gesproken wordt, ook over de zonden op dit terrein, sla men niet over.

natuur­ De Bijbel spreekt van deze dingen lijk en rein.

Geen beter middel om ook de opgroeiende kinderen te doen gevoelen, dat ook het sexueele leven behoort te staan binnen de splieer van de vreeze des Heeren, dan het rustig lezen uit Gods Woord, van wat daarop betrekking heeft.

De te lezen stukken moeten niet te lang genomen worden.

De huisvader (of wie daar anders toe geroepen is) moet gelegenheid 'hebben eens iets ter verklaring en toepassing te kunnen zeggen.

Aan te bevelen is, daarvoor een goede verklaring der Schrift te gebruiken, waarvan men zich den inhoud, over het te lezen gedeelte, van te voren eigen maakt.

Van onderscheidene bijbelboeken is een dergelijke verklaring reeds verschenen bij J. H. Kok in Kampen.

Ik denk, dat wij alleUy als huisvaders, in dezen veel schuld te belijden hebben.

Och, hoe mechanisch is ons lezen vaak! Haastig en jachtig wordt dikwijls een stukje gelezen.

Het is ons, als wij naar den Bijbel grijpen, vaak te moede, alsof wij er waren, als er maar een stukje gelezen is. Zelfs gebeurt het, dat men zich krampachtig houdt aan een stuk van een bepaalde maat. Bij ons thuis was vroeger steevast regel, één bladzijde; bij anderen geldt als maat, 20 verzen, of een hoofdstuk.

Prof. Geesink vertelt in zijn: „Van 's Heeren Ordinantiën" van een oude vrouw, die in de week geen tijd had om te lezen en die dan des Zondags één en twintig hoofdstukken las, dat was drie voor eiken dag.

Daarmee meende zij haar plicht te hebben gedaan en met den bijbel klaar te zijn.

Nu weet ik wel, het is beter zich aan een vasten regel te houden, zelfs ook wat fle maat betreft, dan maar spoedig het lezen te laten glippen en te denken: ik heb er geen tijd voor. Die vaste, ijzeren regel bevordert in elk ^geval het thuisraken in de Schrift.

Maar zulk lezen is toch zeer ver van het ideaal. Wat wij noodig hebben is, een rustig, bedachtzaam lezen, waarbij wij er ons 'bewust rekenschap van geven, dat wij met Gods Woord te doen hebben.

Een lezen, waarbij het er ons ernstig om te doen is, ook den zin van het gelezene te verstaan; te verstaan de boodschap, die daarin van Godswege tot ons komt. Zóó zal het bij bellezen ons dienstbaar worden tot een leven met den Heere, in Zijn gemeenschap, een wandelen aan Z^n Hand.

Laat ik dit nog even opmerken, dat in groote, drukke gezinnen, waarin na den eten ieder weer uitvliegt naar school of naar zijn werk, het m.i. aanbeveling verdient, het Scliriftlezen aan den niaaltijd te, laten, voorafgaan

Al'S ter tenslotte gehaast moet worden is het beter, ~dat men zich wat haast bij het laatste hapje van zijn eten, of dat men desnoods iets van het dessert moet missen, dan dat het bekort aan tijd altijd verhaald zou worden op het Bijbellezen.

Mij dunkt, dat wij, als wij het maar ernsüg zoeken, er ook in onzen drukken tijd nog wel bestaat de mogelijkheid van goed en vruchtbaar Schriftgebruik in ons gezinsleven.

De zegenrijke gevolgen daarvan zullen niet gering zijn.

D. V. D.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juli 1935

De Reformatie | 8 Pagina's

GEESTELIJKE ADVIEZEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juli 1935

De Reformatie | 8 Pagina's