GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Noord-Amerika, Debat tusscheu D Wachter en Dr, Steffens over het karakter der Geref. kerk.

Het is onzen lezers bekend, dat er in Noord-Amerika bestaat de Reformed Church of de Gereformeerde Kerk en de Christelijk Gereformeerde Kerk. Deze kerken zijn vereeuigd geweest, doch weer uit elkander gsgaan, toen het aan de Chr. Gereformeerden gebleken was, dat in de vereenigde kerk de tucht niet gehandhaafd werd tegenover leden van geheime genootschappen, als de Vrijmetselaars, de Old-Fellows enz. Nu is de vraag telkens bij de Chr. Gereformeerden gerezen, of de Reformed Church nog als eene Gereformeerde Kerk moet worden erkend? Wanneer de Cür. Gereformeerden het er voor houden, dat de Reformed Ctiurch eene Gereformeerde kerk is, moeten zij weer hereeniging met die kerk zoeken; wanneer het blijkt, dat die kerk niet meer met recht den naam van Gereformeerd draagt, dan moet zij haar afzonderlijk en gescheiden leven voortzetten. De bijkomstige beswaren, die van ondergeschikt belang zijn, dienden dan ten spoedigste uit den weg geruimd te worden en door eendracht machtig, zou men in Amerika van groote beteekenis kunnen worden.

In De Wachter wordt nu deze vraag gesteld en beantwoord. In de eerste plaats wordt toegegeven, dat in de Ref. Church een groep waarlijk Gereformeerde mannen bestaat, die de belijdenis liefhebbeu en daarvoor ook strijden. De redactie voegt er echter bij, dat wat van zuik een groep geldt, niet gezegd worden kan van het geheel. Nochtans zou de redactie van De Wachter de Ref. Church in haar geheel niet op één lijn willen plaatsen met de Ned, Herv, Kerk in Nederland, Een modern predikant, die de godheid van Christus loochent, wordt in da Ref, Church niet geduld, In alle kerken wordt Jezus Christus als de weg, de waarheid en het leven verkondigd. Tot volslagen leervrijheid kwam men nog niet. De zendingsijver dier kerk is te prijzen.

Maar dit neemt niet weg, dat men tegen die kerk bezwaren heeft. En deze zijn vijf in getal. In de eerste plaats wraakt men het in de Ref. Church, dat Avondmaalstafels voor allen en de kerk voor schier allen openstaat. Men wil zich uitbreiden, en daarom doet men de poort van de kerk al te wijd open. In Oklahoma kwam meer dan 90 percent der leden per attest uit andere kerken over. Duizenden Christenen in het Methodisme opgevoed, kwamen (kardoor in de Ref. Church. Dit is in alle Engelsch sprekende kerken al sedert jaren vaste usantie. Dat daardoor het gereformeerd karakter der kerk schade lijden moet, is wel te denken. Ten tweede verwijt De Wachter het der Geref. Kerk, dat zij de leer der verkiezing op zij zette. Het Arminianisme mag op den kansel komen zonder dat iemand daarin bemoeilijkt wordt.

Ten derde wordt de Ref. Church beschuldigd, dat zij leeraars beroept uit dwalende kerken; men kan daarom niet van hen verwachten dat deze predikanten de Gereformeerde waarheid weer in eere zullen brengen, al ijveren ze voor zending en evangeUsatie. Het ambt van ouderling en van diaken is grootelijks in verval. De zending wordt reeds meer door Zondagsscholen en vrouwenvereesigingen gedreven dan door het ambt. Armverzorging laat men schier geheel aan vrouwenvereenigingen, de overheid en de geheime genootschappen over.

Ten vierde laakt men het in de Ref. Church, dat de belijdenis wordt geloochend en ontzenuwd. Men waagt het niet, de belijdenis te veranderen, maar men handhaaft ze niet.

Ten vijfde heeft er in de Ref. Ctiurch verslapping in de tucht plaats. Alleen tegen scherp in het oog loopende dwalingen komt men op. De leden der geheime genootschappen worden ongemoeid gelaten. Ook wordt aan de synoden dier kerk verweten, dat men daar dweept met de oppervlakkige Zondagsschool en van de catechisatie niet weten wil; dat er aangedrongen wordt op revivalmeetings; dat de liturgie herzien werd en men daar uit de formulieren wegliet wat kenmerkend Gereformeerd is; dat men saamwerking zocht met kerken die beslist ongereiormeerd zijn; dat de prediking van dsu Catechismus niet meer verplicht is.

Prof. Steflfens antwoordt hierop in De Hope, dat „de eene onvolmaakte kerk tegenover de andere staat. Ia plaats van elkander te bestrijden, deed men beter met elkander te sympathiseeren en voor eikander te bidden. De Gereformeerde Kerk staat nog op den grondslag der formulieren van eenigheid; zelfmoord heeft zij nog niet gepleegd, gelijk het Herv. Genootschap in Nederland. Vader a Brakel leert dat men zich van eene kerk niet mag afscheiden, omdat daaraan gebreken kleven."

Wij mengen ons niet in dit geding; wij deelden het bovenstaande mede om te doen zien, hoe ver het er nog van af is dat de beide kerken weer één zullen worden. Ook ons doet het leed, dat van weerszijden geen andere toon wordt aangeslagen. Wanneer de redactie van De Wachter eens had uitgesproken, dat het haar leed deed dat de kracht die van de Chr, Gereformeerde Kerk uitging, niet zoo machtig was, dat de Gereformeerde Kerk tot heilige jaloerschheid verwekt werd, en als Dr, Steffens eens er toe komen kon om uit te spreken, dat hij juist vereeniging met de Chr. Gereformeerde Kerk begeerde, om des te krachtiger alles wat niet naar Gods Woord in zijn kerk was, te kunnen keeren, zou men meer tot elkander naderen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 26 maart 1911

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 26 maart 1911

De Heraut | 4 Pagina's