GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Gereformeerde Apologetiek - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gereformeerde Apologetiek - pagina 21

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de heilige godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

23 dood spoor gerangeerd. Meerderen worden zich dat bewust, maar zij zijn niet bij machte den wissel over te trekken. BRUNNER'S leuze „los vom Schleiermacher" vindt wel weerklank. SCHAEDER staat waarlijk niet alleen, wanneer hij SCHLEIERMACHER noemt: „der Mann des Schicksals für die Dogmatik des 19 Jahrhunderts" en men zou eraan kunnen toevoegen: ook voor de apologetiek. Al sterker wordt de begeerte zich aan den greep van dien theoloog te ontrukken. Alleen, men weet niet hoe. In elk geval is het ervaringsbewijs in de apologetiek even onbruikbaar als vroeger het redebewijs. Hoe zal ik de historische feiten van het christendom bewijzen uit mijn ervaring? Gevolgen ervan ervaar ik, maar de feiten zelf niet. Zoowel het historische als het toekomstige vallen buiten den cirkel der ervaring. Daar­ binnen ligt slechts de tegenwoordige werkelijkheid. De christelijke religie wordt door de ervaringstheologie zóó gekortwiekt, dat ze tot geen enkele vlucht meer in staat is en haar front zóó inge­ krompen, dat het grootste deel van het te verdedigen land open ligt. Ook komt de ervaring nooit anders dan gemengd voor. Ik ervaar niet alleen heilige, maar ook onheilige inwerkingen. Hoe zal ik die van elkander schiften ? Ook bij de nauwkeurigste zelf­ analyse kan ik die beide niet uit elkander ontwarren, wanneer ik van mijn ervaring niet in hooger beroep kan gaan. Het ervarings­ principe mist daarenboven alle apologetische kracht. Want daarbij komt mijn ervaring te staan tegenover die van een ander. En wie geeft mij het recht de zijne te desavoueeren en de mijne als de ware te handhaven, die ook voor hem heeft te gelden ? De ervaringsapologetiek moet de eene christelijke waarde na de andere overboord werpen. Eerst het verleden en de toekomst, daarna de zuiverheid en absoluutheid van het christendom en in verband daarmee ook de objektiviteit van den inhoud van ons allerheiligst christelijk geloof. ) Wat er dan nog overblijft is van zulk een geringe beteekenis, dat het de moeite niet loont er het harnas voor aan te trekken. 62

Het is daarom harde noodzaak een apologetiek van den grond af op te bouwen. Wel kunnen daarbij motieven uit bestaande apologetieken worden overgenomen, maar dan moeten zij ook van het nieuwe principe doortrokken worden. De apologetiek behoort fundamenteel anders te worden beoefend. Jammer, dat wij in onze Gereformeerde theologie zoo weinig vinden, dat daarbij dienen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1922

Inaugurele redes | 60 Pagina's

Gereformeerde Apologetiek - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1922

Inaugurele redes | 60 Pagina's