GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Evolutie of revelatie - pagina 116

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie of revelatie - pagina 116

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

114 ook met de „mogelijkJieid" moet gerekend worden, dat de naam Adam een omvorming is van Adapa. BEZOLD 1. o. p. 38 merkt hiertegen terecht op: Ie dat van dezen Adapa niet gezegd wordt, dat hij de eerste mensch is; wanneer in dezen mythus sprake is van een tempel, dien Adapa bedient, van een sddp, waarmede hy vaart, van bakkers, die in de stad Eridu wonen, dan bewijst dit alles, dat deze Adapa zeker niet gedacht werd als de eerste mensch; Zimmern zelf houdt hem voor identiek met Alaporus (de A en de A kunnen licht verwisseld worden), den tweeden koning of wijze, dien Berosus na de Schepping vermeldt (K.A.T^. p. 522), 2e. dat de wtjze, waarop Apada de onsterfelijkheid verbeurt „sich im wesentlichen doch ganz anders vollzieht als in der Bibel"; alle zedelijke schuld bij den mensch ontbreekt hier en niet de overtreding van het gebod Gods, maar de verkeerde raad van god Ea is oorzaak dat de mensch het eeuwige leven verliest. Zie voorts NIKEL I.e. p. 128 en vv. 159) Het oorspronkelijke werk van Berosus is verloren gegaan; men kent slechts brokstukken, die bewaard zyn by Josefus, Eusebius, Syncellus e.a., die wederom niet rechtstreeks uit Berosus hebben geput, maar uit het eveneens verloren geraakte werk van Alexander Polyhistor. Daar Berosus priester was in Babel en gebruik heeft gemaakt van het oude tempelarchief, zyn ziJne mededeelingen zeker van groote waarde. De thans in Babel teruggevonden sagen aangaande schepping en zondvloed komen met de mededeelingen van Berosus vry wel overeen, en op grond daarvan mag aangenomen worden, dat ook de overige verhalen, waarvan men tot dusverre geen parallellen in de keilinscripties vond, toch op oude babylonische traditie berusten. Voegt men de verschillende lezingen van Eusebius' Chroniek saam, dan moet Berosus hebben meegedeeld, dat vóór den zondvloed 10 koningen geregeerd hebben, wier namen en regeeringstiJd hy aldus aangeeft: 1. Aiorus regeerde 10 Saren (elke sare=:3600 jaar) en heet een Chaldeër [uit Babyion. en heet zoon van Aiorus. 2. Alaparus 3 » „ „ een Chaldeër uit de stad Pautibibla. 3. Amelon 13 u 4 Ammenon » 12 18 5. Megalarus » 10 6. Daonus „ „ een herder uit Pautibibla. M 7. Evedoranchus 18 uit Pautibibla. 10 8. Amempslnos H Chaldeër uit Larancha. 8 » » » m 9. Otiartes 18 10. Ximthrus zoon Tan" Otiartes. Voorts deelde Berosus mede, dat onder deze koningen uit de zee een wonderlijk wezen, halfvisch, halfmensch verschenen is, genaamd Oannes, die den mensch leerde schrijven, tempels en steden bouwen, land meten, zaaien en oogsten enz.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's

Evolutie of revelatie - pagina 116

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's