GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Evolutie of revelatie - pagina 41

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie of revelatie - pagina 41

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

39 opmerkelijkste van dit feit is, dat deze sagen, evenals te Babel, nog vrij scherp belijnde trekken en zekere onderlinge overeenkomst hebben bij den zondvloed; wat daar achter ligt, slechts in nevelachtige beelden weerspiegelen en zoodra ge aan de schepping toekomt, u slechts in de meest fantastische kosmogonieën het wilde spel eener teugellooze fantasie vertoonen. Toevallig kan dit verschijnsel natuurlijk niet zijn. Elke poging, om dit te verklaren uit de z.g. „Völkerideen" of uit toevallige verschijnselen in de natuur stuit op onoplosbare bezwaren. 165). Er is maar ééne verklaring, die bevredigen kan, dat in deze sagen ons de heugenis bewaard bleef aan een traditie, die eens gemeengoed der menschheid is geweest en terugreikt tot in de vroegste tijden. Zoo wijst de oorsprong dezer traditie metterdaad — ook volgens de Schrift — naar Babel terug en daarom kan het ons niet bevreemden, dat juist de traditie van Babel nog het meest met die der Heilige Schrift overeenkomt. Voor de mechanische opvatting der Schriftinspiratie, alsof Mozes zonder eenige traditie of oorkonde Genesis op Goddelijk bevel zou hebben opgeschreven, is deze verwantschap onverklaarbaar. Maar wanneer de Schrift zelf ons leert, dat de heiUge schrijvers gebruik hebben gemaakt van de bestaande overlevering 166), en de goddelijke leiding bij hun arbeid daarin bestond, dat zij in de vaak troebele bron der traditie waarheid en leugen hebben onderscheiden, dan vervalt deze moeilijkheid vanzelf. Hoe meer daarom blijken zal, dat de oudste overleveringen der menschheid met de Schrift overeenstemmen, hoe meer de inspiratie der Schrift zal worden bevestigd. "Want terwijl bij alle andere volkeren de menschelijke ^eu^og deze traditie onzuiver maakte en zelfs Babel's zondvloedverhaal niets anders is dan een mengsel van leugen en waarheid, waarin de grofste afgoderij alle religieus gevoel kwetst, blijkt juist daaruit het Goddelyke karakter der Schrift, dat zij alleen deze oudste traditie in haar zuivere gestalte u biedt. Haar G o d d e 1 ij k k a r a k t e r , want zonder de inwerking van den Geest Gods verklaart ge het feit niet, dat alleen bij Israel's historieschrijvers deze <\)siiSog is uitgebannen en dat de Genesis der Schrift u niet alleen een geschiedenis biedt van den aanvang der menscheid, die door haar majestueuzen eenvoud en aangrijpenden ernst tot elk menschelijk hart spreekt, maar die ook den oorsprong van alle menschelijke zonde en lijden u verklaart en tegen dien donkeren achtergrond te heerlijker uitschitteren doet de gerechtigheid en de genade van God.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's

Evolutie of revelatie - pagina 41

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's