GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Evolutie of revelatie - pagina 91

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evolutie of revelatie - pagina 91

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

89 Midian, waar Mozes na zijn vlucht uit Egypte toefde en huwde met de dochter van den priestervorst Jethro. Ook hier werd reeds vroeg een „auszerordentlich reich ausgebildeter G-ottesdienst" gevonden; deze cultus vertoont én in de vormen én in de namen groote overeenkomst met Israel's cultus en het zondoffer of chattat komt hier met denzelfden naam als bij Israel voor. Zie Dr. O. WEBER, Arabien vor dem Islam, Leipzig, 1901 (Der Alte Orient, 3e Jahrg. Heft 1) p. 25 en F- HOMMEL, Die altorientalische Denkmaler, p. 37. Terecht merkt deze laatste op, dat deze feiten voor de hypothese-Wellhausen vernietigend zijn. 95) De papyrus Prisse, een der oudste papyrussen, die wij bezitten, behelst de moraal van den prins Ptah-hetep, een verzameling van spreuken, die veel overeenkomst aanbieden met den Decaloog en de spreuken van Israel, bijv. „Een zoon, die luistert naar het woord zijns vaders, zal oud worden." Men heeft daarom zelfs beweerd, dat Mozes dit boek gekend en gecopieerd heeft (WIEDEMANN, 1. c. I. p. 202, die dit bestrijdt). Hetzelfde geldt van het „doodenboek", dat in Egypte zulk een belangrijke rol heeft gespeeld. Ook in Babel vindt men dergeiyke uitspraken cf. DELITZSCH, Eerste Voordracht, p. 68. 96) Dr. J.

JEEEMIAS,

Moses und Hammurabi, p. 47.

97) Met name blijkt dit uit de polemiek, die door A. Jeremias en F. Hommel tegen de school van Wellhausen gevoerd wordt, terwijl beide principeel geheel aan de zijde van Delitzsch staan. Ongetwijfeld biedt het getuigenis van deze beide bekwame Assyiiologen, voorzooverre zij tegen de hypercritiek opkomen en voor de getrouwheid van Israel's historische traditie pleiten, een steun aan hen, die in de Schrift gelooven. Maar men vergete niet, dat de richting van Jeremias en Hommel toch ook een groot gevaar oplevert en deze steun van geloovige zijde niet zonder ernstig voorbehoud kan aanvaard worden. JEBEMIAS, Ic. p. 4 noot verklaart uitdrukkelijk, dat hij aan geen Woordopenbaring gelooft; de openbaring bestaat alleen in de „Vorsehung Gottes"; zelfs Wincklers's astraalmythologische opvatting der bijbelsche geschiedenis wordt warm door hem verdedigd, p. 23 en vv. En HOMMEL, die niet alleen in zijn Der Gestirndienst der alten Araber und die attisraelitische Ueberlieferung, München, 1901, maar ook in zijn Die altorientalischen Denkmaler en andere werken Israel's religie uit den sterrendienst der Arabieren poogt te verklaren, staat principeel even ver van de Groddelijke Openbaring af als de school van Wellhausen. 98) WiNCKLBE, K.A.T.' p. 208. 99) E. KöNiG, Bibel und Babel, p. 44;

S.MEYEE

Contra Delitzsch 11. p.Senvv.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's

Evolutie of revelatie - pagina 91

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1903

Rectorale redes | 136 Pagina's