GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 21

Rede ter gelegenheid van de 84e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kasemann en tegenwoordig zelfs Bultmann toegeven "•'' — sprak en handelde vanuit een bijzondere „Vollmachtsanspruch", het zuiver historisch geredeneerd ,,nur schwer denkbar" is, dat Jezus geen positie heeft moeten kiezen tegenover de bij de Joden van zijn omgeving zo veelvormige „Heilsbringererwartung"; „und dass Jesus sich damit wirklich auseinandergesetzt hat, beweisen ebenso Jesu Antwort auf die Frage des Taufers (Matth. xi. 2 ff.) wie die van römischer Seite formulierte Kreuzesinschrift (Mark. xv. 36)" **•*. Kasemann zal hier misschien op antwoordeii dat de reactie van Jezus, die volgens Kümmel door de historische situatie vereist werd, bestond in de basileiaprediking. Maar voor Kümmel staat het vast, dat het positie kiezen van Jezus ,,eine konkrete Form annahm", die bestond in het gebruik van de titel Zoon des mensen *'^. Hier stuiten we op de kaleidoscoop van meningen over de plaatsen in de evangeliën, waar Jezus zich aldus noemt. Op dit moment kan ik daar weinig meer over zeggen, dan dat Jezus meer dan eens zich aldus heeft genoemd; en ik meen, om het met Kümmel te formuleren, dat deze uitspraak „sich streng exegetisch begründen lasst" *"*. Het is reeds lang bekend dat Kasemann behoort tot die nieuwtestamentici, die t.a.v. de Zoon des mensen-problematiek het meest extreme standpunt innemen: niet een van de Zoon des mensen-logia is volgens hem van Jezus zelf ®''. Des te merkwaardiger is nu, dat hij, terwijl het voor hem blijkbaar textueel onmogelijk is dat de Heer van ons leven aldus over zichzelf heeft gesproken, niettemin het theologisch wezenlijke van de inbreng van de vroegste joods-christelijke apocalyptiek virtueel duidelijk aanwezig acht bij de historische Jezus. Hem daarover nog te horen is beslist de moeite waard ^^. Hij zegt nl. dat „gcrade der Historiker" de aanspraak van de oude kerk dat zij historisch en zakehjk in de lijn van Jezus was, niet van de hand kan wijzen. Daarbij wil hij veel verder gaan dan Bultmann. Ook deze heeft toegegeven dat de prediking van Jezus impliciet een christologie bevatte. Men moet deze beroemde uitspraak van Bultmann •"* echter beschermen ^^ Bultmann, Das Verhaltnis 11: „Man wird ihm also ein prophetisches Bewusstsein, ja ein .Vollmachtsbewusstsein' zuschreiben". ** Kümmel, a.a., 179, met verwijzing naar literatuur. Zie ook P. J. Verdam, Sanhedrin èn Gabbatha, Kampen, Kok 1959. «5 Kümmel, a.a., 180. «6 idem, 178. "'' E. Kasemann, Exegetische Versuche und Besinnungen I, Göttingen, Vandenhoeck 1960, 211. 88 Kasemann, „Zum Thema. . .", 269—272. o» R. Bultmann, Das Verhaltnis, 16.

19

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1964

Rectorale redes | 28 Pagina's

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1964

Rectorale redes | 28 Pagina's