GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Christus sterft niet meer.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus sterft niet meer.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wetende, dat Christus, opgewekt zijnde uit de dooden, niet meer sterft. Rom. 6; 9.

Zo-U de vraag wel eens opgekomen zijn bij de jongeren des Heeren: moet de opgewekte Christus later toch weer sterven?

Hij is opgestaan uit de dooden; is dit een wonder, dat, als andere soortgelijke wonderen, binnen de categorie van den 'tijd besloten blijft, zoodat de waterval van het geweldig gebeuren straks uitgevloeid is in den kalmen rustig-voortkabbelenden stroom der gewone dingen? En, als het wonder is uitgebloeid, zal dan de dood opnieuw de verwelkte bladeren komen opeischen, en zijn deel vragen, dat niemand hem weigeren kan?

Een andere opstanding uit de dooden hebben de discipelen nog nooit meegemaakt, dan zulk een, die de kenteekenen draagt, dat er straks een nieuwe indaling in het graf zal volgen. Waarbij de dood slechts even in de rede is gevallen, maar straks het laatste woord krijgt of neemt. Lazarus zal zich toch niet verbeelden, dat hij eeuwig leven blijft; hij voelt het ook wel aan zijn lichaam, dat hij door zijn opstanding geen dertig jaar jonger geworden is, dat de wet der vergankelijkheid van alle vleesch weer als vroeger bij hem doorwerkt? Het dochtertje van Jaïrus en de jongeling van Naïn zijn later ook heel gewoon gestorven, nadat zij heel buitengewoon in het leven teruggebracht waren!

Dit is het wonderheerlijke en het wonderzalige en het wondervertroostende in Christus' verrijzenis, dat hij opgewekt zijnde uit de dooden, niet meer sterft, nooit meer sterft, nooit meer sterven kan, dat hij voor eeuwig met den dood heeft afgerekend.

Als Middelaar had hij zich dienstknecht van den dood gemaakt.

Hoe wordt een dienstknecht, een slaaf, vrij? Door den dood. Door te sterven heeft de Heiland zichzelf bevrijd van alle verbintenis tegenover de zonde. Dat geschiedde omdat hij niet zijn eigen dood gestorven is (er was immers voor Hem geen dood; de Koning der Verschrikking kon over den Vorst des Levens geen enkele macht laten gelden) maar omdat Hij onzen dood gestorven is.

En nu Hij eenmaal door Zijn leven te offeren, voldaan heeft aan den eisch en eer des Vaders, nu heeft Hij stervend dit werk voor eeuwig afgesloten, en zijn alle boeien en banden des doods Hem voor eeuwig afgenomen.

Christus sterft niet meer. De dood heerscht niet meer over Hem.

Deze gedachte geeft zaligen troost aan allen, die door levend geloof aan Hem verbonden zijn. Wie in Christus gelooft, is van Hem geen oogenblik gescheiden geweest, op Golgotha niet, en in den hof van Jozef van Arimathea niet. Hij is met Christus - gestorven aan het kruis, maar is ook met Hem opgewekt tot een nieuw leven.

indien we nu met Christus gestorven zijn, zoo gelooven we, dat we ook met Hem zullen leven. Gelooven is zéker weten; héél zeker weten, omdat ons weten rust op het getuigenis van Hem, die het alléén weet, en die het ons getuigd heeft door Zijn Woord.

Als wij dus niet met Christus gestorven zijn, als we meenen nog buiten Hem te kunnen leven, dan weten we zelfs niet wat leven i s, en we zullen eeuwig buiten Hem moeten sterven.

Maar als het waar mag zijn, door de groote genade van onzen God, dat wij met Christus gestorven zijn, zoo weten we, dat we ook met Hem leven zullen.

En dit leven zal nooit meer door den dood worden verwoest.

Want wij weten dat Christus, opgewekt zijnde uit de dooden, niet meer sterft.

Als Hij nog eenmaal sterven kon, dan was het met ons leven uit.

Maar dat kan niet. Hij blijft Meester over den dood. De steen wordt nooit meer teruggewenteld voor Zijn open graf.

Daarom geldt het nu ook voor Zjjn geloovigen: nooit meer sterven I

Zelfs bij het ingaan in het dal des doods, toch geen sterven in den eigenlijken zin, maar een losmaken van de laatste banden aan zonde en wereld, en leven met Jezus, eeuwig.

Strijdt dan tegen alle macht des doods in u en rondom u, want Jezus leeft en gij met Hem.

De zegepraal is voor Hem, die den dood heeft overwonnen en nooit meer sterft, zoodat alleen Zijn leven blijft. Zijn leven, ook in de Zijnen.

Vreest niet. Hij zegt: Ik leef en gij zult leven!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 april 1931

De Reformatie | 8 Pagina's

Christus sterft niet meer.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 april 1931

De Reformatie | 8 Pagina's