GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Sikkel's boodschap omtrent de kerk,

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sikkel's boodschap omtrent de kerk,

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

n. GOD SPKééKT IN DE mSTOBBE.

II

Aldus werd Sikkel door het woord van God gegrepen. God greep hem met zijn woord. Hij hoorde het. Hij verstond het. Hij boog en beefde er voor. Hij diende het. Midden in de alomvattende wereld-en levenscrisis, die hij met zijn door het woord des Heeren aangeraakte hart voorvoelde, zag hij het komen, werken en altjjd overwinnen.

Wie in zijn dagen, wie uit de generatie van 1886 zag de functie, de kracht, de majestueuze heerlijkheid en verschrikkelijkheid van het woord Gods zoo als hij ?

Reeds van het menschenwoord schouwde Sikkel scherp het wonder en de macht.

2JOO speurt hij in wat in den. aanvang van deze eeuw in Rusland geschiedde bovenal de kracht van het woord.

Neen niet slechts het vuur, dat in de harten en de beenderen der vertrapte Russen reeds zoolang smeulde^ het vuur van de hartstocht naar vrijheid, naar leven, verklaart Ruslands beweging!

„Zoolang dit vuur slechts in zuchten blaakte en in smarten brandde, verzengde het de touwen niet, die het millioenenvolk der Russen, waarin zooveel menschengeest en menschenkracht begraven liggen, bonden.

Slechts zoo de menschen geest zich bewust wordt, — ja bewust! — dan wordt de mensch innerhjk ontboeid en steekt zijn geest het hoofd naar de vrijheid op.

Hier nu is het werk van het woord.

Het woord is uitgegaan in Ruslands volk. Het woord dergenen, wier geest kennis en vrijheid vond, is, ondanks het ontbreken der vrijheid voor drukpeors en vergadering, ondanks de vermenigvuldigde wacht der heerschers, uitgegaan onder het volk. M5, rskramers, knechten op het land en in de steden, armen en bedelaars, zijn ze bij honderden geworden, de jonge mannen en vrouwen in Rusland, die den geest van hun volk zochten. Zij hebben gesproken, gefluisterd, gevraagd en geleerd de .onkundigen en onbewusten. Zij hebben verteld, volksverhalen geschreven. Zij hebben geestestalent, geesteslicht, voor de menschen doen schitteren, en zóó den geest der onbewusten aan zichzelf ontdekt.

En terwijl alles in de gevangenis zweeg, en de wacht van Ruslands machthebbers tot in ons vrije Holland benijders vond, waakte het volk ginds geesteUjk op uit zijn boeien in kracht, die door geen geweld meer te breken is; — een kracht, die de wereld beven doet, en die haar inderdaad bedreigt zoo God Zich over dit vertrapte volk en over de schuldige Christelijke wereld niet ontfermt en Ruslands volk uit zijn revolutieberoering niet op den geordenden weg der vrijheid voert.

Hier is de macht van het w o o r d." ")

VaJi het woord, dat sterker is dan de gepantserde vuist.

En nu is dit het verlossende wonder, het heldere licht, het machtige motief van de historie der menschheid, dat God zijn eigen, waarachtig, Goddehjk woord in deze wereld, in deze historie, tot de menschen richt.

De levende God is immers in de historie! Die Historie is zijns. Hij handelt daarin van haar aanvang af en door al haar tijden heen, in heel haar gang. Hij regeert haar. Hij voert in haar zijn Raad uit en Hij geeft in haar zijn Raad en wil te kennen. Hij spreekt in haar tot menschen, doende en sprekende. Hij spreekt in daden en gebeurtenissen; in het groote werk, dat Hij werkt en dat in en door den Christus den Gezalfde des Vaders, — niet „uitgegist uit de wereld der eeuwen, maar ingedaald in de neerzinkende menschenwereld in de volheid des tijds" ') — voor héél de Historie, ten volle ontsloten en voleindigd wordt.

Maar God spreekt behalve in deze werken ook in woorden. Hij heeft van den aanvang der Historie af zijn Woord in de historie gesproken, in de levensworsteling der menschheid, in de woorden, in de taal der menschen.

De menschen „zeggen, maar Hij zegt ook; Hij zegt boven hen en voor hen uit. Hij verkondigt en verklaart door zijn Woord, zijn werken, zijn werk in de Historie opdat wij van zijn oordeelen en wegen, van zijn groote historische werk in en door den Christus en in de historie van de volken der oudheid en der nieuwe bedeeling zouden weten. Hij zegt zijn Woord opdat wij van zijn werken tot Hem zouden komen. Hem zouden hooren in wat Hij rechtstreeks als onze God tot ons zegt.

Zoo heeft de Heere van ons in de Historie tot de menschheid gesproken, en zijn Woord aan den aanvang op aller weg gegeven". ^)

Zoo is Mozes „eenzaam in het licht Gods ingegaan op den heiligen berg, om het Woord Gods te brengen tot Israël en tot de wereld".

De heilige Profeten zijn niet slechts „interessante. diepgevoelende en hoog en vèr ziende mannen van hun tijd geweest, — maar zij zijn weggeleid en ingeleid in het licht van den Raad des Heeren, om het Woord Gods te ontvangen, en tot Israël en tot de wereld te spreken: „Zoo zegt de Heere Heere!" m

De Apostelen van Jezus Christus zijn niet maar groote mannen van hun tijd geweest, in wie heel het leven gistte, en die dit gistende leven in gemeenschap bevrucht hebben door hun me'egistende persoonlijkheid, maar ze zijn gezanten Gods, gezanten van Christus geweest, die in den Naam van Christus het Woord Gods hebben ingebracht in de wereld, de roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus". ^)

En al werd en wordt dit woord Gods verzaakt door de eigenwillige menschheid der oude wereld, de Heere God bewaart het en zet het voort in Israël; „Hij heeft het daar geschrift doen worden. En Hij heeft het na Christus' verhooging met het apostolaat voltooid en voorgoed naar alle volken in de wereld doen uitgaan in de Heilig'e Schrift, Gods Woord voor de menschEeid, Gods Woord in de Historie.

Dat woord Gods richt zich tot de botte ooren, die niet, hooren en tot de verblinde oogen, die niet zien, tot Overheden en volken, tot heel de menschheid, in alle leven en in alle tijden, in alle roeping en taak en in alle gebeuren, om over Gods, wegen en oordeelen te lichten eii te spreken, en zóó den dollen waan v.: in den dag te keert-n en te breken; zóó bij Gods bezoekingen te verootmoedigen, te vermanen en te roepen, maar ook te ondersteunen, te vertroosten en te redden.

O, allerwegen wordt de Heere verlaten en verloochend in het leven en de levensberoering; Hij wordt ér niet in gezien, gehoord, geëerd en gediend. De menschenwaan beschikt en Ijeslist over alles, legt alles uit en lost alles op, en verteert alles in de wellustige genieting van de bewierooking des vleesches. Maar in die zeeënkoking van vleescheüjken waan staat het Woord Gods als een Rots onberoerd; als het zoeklicht des Heeren op eeuwige zuilen rustend, en lichtend, veroordeelend of reddend tegen alle duisternis in. Het Woord Gods spreekt in alle levensnooden en levensverheffingen, in alle levensberoeringen; het Woord van den Qbd des levens en der Historie tot vernedering en tot vertroosting, tot bieschaming en tot r e d d i n g". i")


«) HoUandia, 2-12-1905, No. 874.

• ) Hollandla, 28-3-1914, No. 1308.

HoUandia, 14-4-1906, No. 893.

HoUandia, 28-3-1914, No. 1308.

10) HoUandia, 14-4-1906, No. 893.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 april 1949

De Reformatie | 8 Pagina's

Sikkel's boodschap omtrent de kerk,

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 april 1949

De Reformatie | 8 Pagina's