GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

„De leiders zijn verleiders”.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„De leiders zijn verleiders”.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want de leiders dezes volks zijn verleiders, en die van hen geleid worden, worden ingeslokt. Jesaia' 9 j 15.

Niets is onder ons, in ons creatuürlijk leven, eender. Zelfs onder de dieren ziet ge telkens het verschil, dat de ééne vogel vooruit vliegt en de richting bepaalt, terwijl de andere volgt. Zoo ziet ge het in 't open veld als de herten op hun vlucht zijn. Zelfs onder de honden ziet ge soms 't zelfde. Ea zoo is het onder schier alle dieren. De sterken, de vluggen, de volop moedigen gaan altoos voorop, en de anderen komen na en volgen.

Veel belangrijker neemt ge echter ditzelfde verschijnsel onder menschen waar. Ook hier altoos ongelijkheid, nooit alles eender. Verschil in gave van ziel en lichaam. Verschil en onderscheid in talent, lévenspositie, en innerlijk drijvenden geest. En dan daarbij de gelegenheden gedurig zóó optredende, dat de één bijna vergeten wegschuilt, têrWijl de ander voorop gaat, den toon aangeeft, en 't leven inzet.

Leiders en leidsters op elk terrein, op elk gebied.

Denk slecht aan de mode.

Een vrouw, wier naam zelfs nooit uw oor bereikte, is er op bedacht, weer een nieuwe kleederdracht in te voeren. Dat moet zoo, om fabriek en winkel te doen leven. Komt er toch een nieuwe mode op, dan wordt afgedankt wat uit den smaak viel, moet alles nieuw aangelegd, en verwisselt heel de kleeding.

Die ééne vrouw, meest te Parijs, denkt dat in, verzint het en ontwerpt het, en eer we nu een jaar verder zijn, is die nieuwe mode onder de beschaafde kringen in alle land ingevoerd. Men is hierin door wie voorging ^^/^/rt? , en schier stiptelijk is men met snelle passen gevolgd. Zoo zelfs, dat indien zulk een leidende vrouw een voor de zedelijkheid aanstootende kleederdracht verzint, en alzoo van leidster verleidster wordt, toch heel de wereld haar gehoorzaamt en 4iaar navolgt.

Ook van de litteratuur kan men dit zelfde zeggen. Vooral van de romanlitteratuur. Een tijd lang ging Engeland ten goede voor, maar sinds was 't de^ leider in Parijs weer, en vraag u nu af, hoe, keer op keer, ook hier de leider voor raaax al te velen de verleider wierd.

En geheel ditzelfde ziet ge op elk gebied van het leven.

Vraag u maar af, hoe in meer dan één kring thans door de leiders over het huwelijk geoordeeld wordt, hoe de zedelijke begrippen die thans heerschen, in conflict komen met wat vroeger als eerbaar gold. Ook op kunstgebied altoos een enkele die leidt en voorgqat, en de anderen die volgen. En op elk gebied maar al te vaak een ondergaan van den leider in den vet leider. .

Nu ligt op zichzell in dat voorgaan van den één en dat volgen van dtn ander het kwaad niet. Dit toch is uitvloeisel van het Scheppingsdecreet. In dat decreet toch sprak zich Gods wil uit, om niet alle personen gelijk., maar eer alle menschenkind ongelijk in 't leven te doen optreden. Dat hangt aan hun karakter, aan hun temperament, aan hun inborst, aan hun gaveti en aan hun talenten. Een Jesaia en Amos zijn niet eender, en daarom is Jesaia tot in verre eeuwen een leider der gedachten en der verwachtingen gebleven, en ging Amos' invloed veel spoediger teloor. Zoo is ook onder ons de Zwijger ten leider geweest veel meer dan Oldenbarneveldt. Nu nog Groen van Prinsterer heel anders, en veel meer dan Van Zuylen.

Daarom dwaalt, wie waant dat dit optreden van den één als leidsman., en van den'ander in de trouw van het volgen, enkel oplcomt uit heerschzucht en machtmisbruik. Dat ook in dit leiden •p elk gebied zonde kan insluipen, en bijna altoos dan ook insloop, is daarmee niet betwist, Slechts dit sta op den voorgrond, dat de ongelijkheid in het leven regel is, en dat hieruit het leiden en geleid worden vanzelf volgt. Zie dan ook, hoe aan dit door God verordend levensbeginsel ook de Christus in zijn optreden als de Zoon des menschen zich aansluit. Hij toch was in geheel eenigen zin de Overste Leidsman onzes • geloofs. Hij was het geheel eenig menschelijk voorbeeld, en achter hem aankonjend waren ze allen, die in Hem hun hoofd eeren en erkennen. Hier was de Leidsman., tevens de Vtleinder., en allen die hem. volgden, waren één in Hem.

Ten deele ging dit nu van Christus ook op zijn apostelen over. Vraag u maar af, wat leidende invloed nu nog, na twintig eeuwen, door een man als Paulus op de geesten wordt uitgeoefend, en in wat breeden kring hij nog steeds de leider en leidsman is. In anderen toon nu, en naar den aard der tijden, is de taak van het leiden telkens weer op anderen overgegaan, en wie de historie niet slechts in haar oppervlakte beduimelt, maar er dieper weet in te dringen, ontwaart telkens weer den leidenden geest in wie ons ten leider en ten leidsman moet wezen. Wie zal Arminius met 'Calvijn, wie Melanchthon met Luther verwarren? Ge ziet terstond wie door God als leiders besteld waren, en hoe 't God zelf was, die de schare tot volgen bewoog.

Alleen maar, en hier steekt 't gevaar in, die zelfde ons ingeschapen trek werkt niet minder krachtig ook in het zondige. Elke dievenbende heeft haar leidsman en voorganger. Reeds onder de jongehngen nog op school is er zoo dikwijls een, die tot 't kwade ophitst, en aanstonds gehoor vindt, zoodat de andereu hem volgen. Zoo is het bij alle ondeugendheid op den openbaren weg. Zoo is het bij alle oproer en verzet. Zoo is het bij dè verleiding tot zonde-afval en on­ edelijke praclijk. Invloeden gaan ook op 't Z ondig erf van allen kant uit, en bijna overal o s er dan één die de anderen weet te prikkeleii. m e leider wordt dan de verleider., en de verleider' v indt zijn verleiden steeds achter zich.

En dit nu gaat door ook in het publieke even. Op 't hooge erf onder de wijsgeeren, m aarbij er telkens weer één opstond, die de s eesten van Gods heilige waarheid aftrok. De e verkeerde leidslieden op zedelijk gebied volgden k de menigte maar vaak al te willig. Het gebied s van eer en fatsoen werd op gelijke manier e vergiftigd. De gezelschapstaal werd bemorst g met onreinheid en onkuischheid. Men zag en voelde, dat het maatschappelijk leven zijn ernst inboette en elk hooger bedoelen uit het oog verloor. Steeds majchtiger werd de ver­ • leiding, en altoos weer kondt ge als met den vinger aanwijzen, wie daarbij A& leider der geesten was geweest. Ook onder ons, helaas, zijn ze met name te noemen.

En wat het jammerst van alles is, zulk leiden en verleiden komt tot in den kleiu^Lcn iinng voor. Pusschen twee dorpen, die vlak bijeen liggen, bestaat soms een hemelsbreed verschil, dat 't op het ééne dorp ernstig en degelijk bleef, terwijl in het vlak daarbij • gelegen dorp de zeden achteruitgingen en de levenstoon zelfs berucht werd. En hoe vaak nu kwam het niet voor, dat één enkeling als oorzaak hiervan was aan te wijzen, die door den persoonlijken invloed die van-hem uitging, 't alzoo teweegbracht. Reeds wezen we op de school, waar zoo dikwijls één jongen heel den geest bederft, zoo niet vergiftigt. Onder studenten is het soms niet anders. Ja, van de familiën en gezinnen moet niet' zelden hetzelfde gezegd. Één kind kan 't bederf van heel uw huis worden. Zelfs één dienstbode kan de toekomst van uw geslacht bederven. En daarom is het zoo bitter als de moeders de leiding aan zulk een booze dienstbode in handen geven, in, plaats van zelve te waken voor haar kroost.

Maar juist tegen dit alzijdig gevaar, in Staat en Kerk, op 't gebied van het ware, schoone en goede, in huis en hof, treedt nu de Christus op ons toe, met de bede dat we allen saam Hem als Overste Leidsman en Voleinder aanvaarden mogen. En het is in het gehoor geven aan die bede, dat de eenige reddende uitkomst ligt, zoowel voor hen die ons als leiders gesteld zijn, als voor hen wier levenstaak ligt in het trouw volgen van den tot leider geroepene en in het mijden van den verleider.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 12 december 1915

De Heraut | 4 Pagina's

„De leiders zijn verleiders”.

Bekijk de hele uitgave van zondag 12 december 1915

De Heraut | 4 Pagina's