GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Over het hoogste gezag - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Over het hoogste gezag - pagina 27

Redevoering bij de aanvaarding van het professoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

28 Bijbel een uitlegger behoeft, en dat, tenzij men aan een bepaald persoon de gave van uitlegging toekent, er niets anders overblijft, dan zijn eigen rede tot richtsnoer aan te nemen en haar het hoogste gezag toe te kennen. Ook dit beweren evenwel schijnt mij onjuist. Geenszins ontken ik dal wij ons denkvermogen ontvangen hebben om het te gebruiken, en wanneer God niet of niet volkomen duidelijk tot ons spreekt, dan maken wij gaarne ook van die kostelijke gave gebruik. Maar altijd binnen de perken die de Schrift ons stelt. Mag ik ter verduidelijking en bekorting op een voorbeeld mij be­ roepen, dan wijs ik u op den belangrijken tweestrijd, onlangs gevoerd tusschen den stichter der Vrije Univer­ siteit en een der oprichters van de theologische school te Kampen, in zake het ambt der overheid (39). Aan een scherpzinnig gebruik der rede was daarbij voorzeker geen gebrek; toch bewoog de discussie zich geheel binnen de door de Schrift gestelde grenzen, en was daardoor van een geheel ander allooi dan de schijnbaar diepzin­ niger, dikwijls veel oppervlakkiger redeneeringen, die buiten de Schrift om over de zoogenaamde scheiding van Kerk en Staat gehouden plegen te worden. Juist dat onderzoek aan de hand van de Openbaring is de bijzondere taak die de Christen bij de beoefening der wetenschap te vervullen heeft. Voorzeker kan ook hij niet bogen op het bezit eener onfeilbare wetenschap; „eigen breekbaren arbeid vereenzelvigt hij niet met den rotssteen, e n , bij levendig besef van de onfeilbaarheid Gods, vergeet hij eigen feilbaarheid niet" (40). De uitkomsten, waartoe de rede geraakt, behooren bovenal getoetst te worden aan de „Historie, die ook het vlam­ mend schrift van den heiligen God is" (41). God toch handelt met den mensch, gelijk een verstandig opvoeder, die zijn kind wel soms een bepaald gebod geeft, maar vaak ook, juist om het tot zelfstandigheid op te leiden, het zekere vrijheid van beweging laat. Struikelen zal dan somtijds dat kind, maar juist dat struikelen zal aanleiding

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juni 1884

Inaugurele redes | 39 Pagina's

Over het hoogste gezag - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juni 1884

Inaugurele redes | 39 Pagina's