Gereformeerde Apologetiek - pagina 30
Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de heilige godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
32 geestverwanten. W E R N L E , een man van moderne richting, geeselt hen, die meenen met CALVIJN klaar te zijn, nu hun op school verteld is, dat hij aan de verbranding van S E R V E T schuld heeft. Hij verheft hem als de schitterendste, scherpzinnigste theoloog uit zijn tijd en de grondlegger van de macht van het Pro testantisme in verschillende landen. Hij is de ziel van de strij dende en zegevierende reformatorische beweging geworden. ) En van de Gereformeerden zegt de schrijver, terwijl hij hen tegenover de Lutherschen stelt, dat zij ons modern kunnen toe schijnen, omdat er van hen veel meer lijnen uitgaan naar de richtingen, die zich in den tegenwoordigen tijd omhoog trachten te w e r k e n . ) T R O E L T S C H , de vernuftige syncretist, die alle stel sels heeft doorkropen en uit elk iets heeft meegenomen om te stekken in eigen tuin, is nog enthoesiaster in zijn lof. Hij bazuint de voortreffelijkheid van het Calvinisme boven Katholicisme en Lutheranisme luide uit. Het Calvinisme moet volgens hem tegen woordig als de eigenlijke centrale macht van het Protestantisme worden beschouwd. ) Het bezit het vermogen met zijn religieuse idee in politieke en oeconomische situaties door te dringen. ) Het heeft de eenige kerkinrichting, welke tegen de moderne demokratische en kapitalistische ontwikkeling is opgewassen. ) Zonder zijn orthodoxie prijs te geven is het het tegendeel van het Luthersche konservatisme geworden. ) Heeft het Lutheranisme zijn theologie met de filosofie versmolten, het Calvinisme heeft zijn onfilosofische theologie gehandhaafd. ) Het openbaart een heroisme, dat voor de eer van God alles over heeft, waarvoor het lijden geen probleem is, maar in het lijden nog handelend en organiseerend optreedt. ) Het bevat een volheid van konsekwenties. ) Het biedt een grootsch streng gedachtenkomplex. ) Het vernieuwt het gansche christendom in leer en kerk, ethiek en dogma zuiver uit den bijbel. Hierop en op het aktieve karakter van zijn religie, welke wortelt in de uit verkiezing, berust een reformatorisch radikalisme, grooter dan dat van het Lutheranisme. ) Bovenal heeft het zich tegen de een zijdigheid van het intellektualisme weten te vrijwaren. Niettegen staande het over een sterke logika beschikt en in intellektualiteit liet Lutheranisme ver overtreft, is zijn leer geen doel, maar middel, moet zij zich omzetten in praktijk, ontvangt zij haar eigenlijke waarde in het christelijk handelen. ) Waar dan van zulk een 85
86
87
88
89
90
91
92
9S
94
95
96
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1922
Inaugurele redes | 60 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1922
Inaugurele redes | 60 Pagina's