Gereformeerde Apologetiek - pagina 53
Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de heilige godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
55 6
3
' ) Zoo o.a. L E M M E in zijn art. Apologetik P. R. E. . Ook de Roomsche Apologetiek heeft den invloed van SCHLEIERMACHER ondergaan. Eenerzijds houdt zij vast aan het rationeele bewijs, omdat zij in elk mensch motiva credibilitatis onderstelt, maar anderzijds spreekt zij ook van Begründung der theologie op de apologetiek. H E T T I N G E R , a.w. bl. 20: „Richtiger und bestimmter wird die Apologetik als theologische Grundwissenschaft, Theologia fundamentalis, bezeichnet, da sie den chris'lichen Glauben in seinem allge meinen Grunde darstelt," G U T B E R L E T , Lehrb. d. ApoL, Münster i. W., 1888 bl. 3 : „Soll die Apologetik eine selbständige Wissenschaft neben der Dogmatik sein, so muss sie als Einleitung und Grundlegung derselben vor allem die praeambula fidei und motiva credibilitatis erörtern." J . P O H L E , Lehrb. d. Dogm., I Paderborn 1920, bl. 4 : „Jene (n.1. de algemeene dogmatiek) heisst bald Apologetik d.i. Verteidigungswissenschaft gegenüber den Angriffen des un—und Irrglaubens, bald passender Fundamentaltheologie, weil sie als demonstratio christiana et catholica zur speziellen oder eigentlichen Dogmatik die Fundamente legt." G. E S S E R U. J. M A U S B A C H , Religion, Christentum, Kirche, Eine Apologetik für wissenschaftliche Gebildete. Kempten u. München, 1911, I bl. XIII: „Diese Überzeugung (dass das Christentum als solches eine Gottesoffenbarung ist, und dass die Kirche als deren bevollmächtigte Verkünderin vor ihnen steht) zu begründen und zu vertiefen, die Katholische Religion als tatsächliche Gottesoffenbarung, somit als absolut verbindliche religiöse Instanz dem Christen selbst w i e dem Nichtchiisten glaubwürdig zu machen, ist das Ziel der Apologetik.
62
)
Vgl. mijn: De Waarde
van het Dogma,
F. W.
GROSHEIDE,
Christuservaring,
Schrift
en Ervaring,
Kampen, Kok 1920.
63
a. w., bl. 225.
)
64
Humanisme
*)
W E R N L E , Renaissance
M
J. LINDEBOOM
)
)
en Reformatie,
Grieksch
in verband
1919,
70
bl.
v.
78
Kampen, Kok 1920, bl. 60 v.;
Kampen, Kok
1918; A. G.
Haarlem 1919. bl. 8.
und Reformation,
Tübingen, Mohr. 1912, bl. 115.
a.w. bl. 24; C. SCHAINK, Metanchtons
met zijn humanisme v.;
WERNLE,
HONIG,
Renaiss.
(proefschrift), u.
Ref.,
studie
van
het
Amsterdam, Kruyt bl.
117; A. B R U I N I N G ,
Melanchton en het Lutheranisme, art. in Nieuw Theol. Tijdschr. 1916, afl. 2, waarin M. geschetst wordt als een slappe figuur en het goddelijke ironie der historie wordt genoemd, dat hij een der voormannen van de Hervorming was, bl. 185; W. D I L T H E Y , Gesammelte Schriften, Leipzig—Berlin, Teubner 1914, I I : Weltanschauung und Analyse des Menschen seit Renaissance und Refor mation, die er op wijst, dat Melanchton reeds de gansche leer der theo logia naturalis geeft, zooals ze door het rationalisme der 18e eeuw werd ontwikkeld.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1922
Inaugurele redes | 60 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1922
Inaugurele redes | 60 Pagina's