GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De wetenschap van den Logos - pagina 52

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wetenschap van den Logos - pagina 52

Rede bij de overdracht van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

46 de wedergeborenen, die het object der philologie leert waardeeren en een organisch verband van haar met de theologie en de overige wetenschappen

mogelijk maakt.

Vervolgens, om nu ook nog op den invloed onzer beschouwing op de onderdeden der philologie te komen, wijs ik U op onze opvatting van den geest der Oudheid, van de taal, van de hermeneutiek, van de literatuur en van de antiquiteiten. Vooreerst dan: ons standpunt leidt tot eene geheel andere beschouwing van den geest der Oudheid. God heeft uit éénen bloede het gansche geslacht der menschen gemaakt; een en dezelfde val heeft allen van de oorspronkelijke heerlijkheid beroofd; eene en dezelfde genade onderhoudt nog in allen wat er aan gaven van den oorspronkelijken logos mag zijn overgebleven.

Wij verstaan het woord: ik ben een mensch, niets

menschelijks is mij vreemd.

De grootste afwijkingen, de schan-

delijkste zonden, wij vinden ze, althans in beginsel, in ons zelven terug. En de rijke gaven door God in Zijne vrijmachtige genade aan personen en volken geschonken, al bezitten wij ze zelven niet, we weten ze te waardeeren als gaven van den Vader der' lichten /-n-ïderdalende: zij herinneren ons de heerlijkheid van het verloren jparadijs, maar ze zijn ook zwakke schaduwen van het zalig ontwaken, wanneer we „Gods aangezicht in gerechtigheid zullen aanschouwen en verzadigd zullen worden met zijn beeld.'' i) ^ Zeker, de tegenstelling tusschen Athene en Jeruzalem, tusschen Griek en Jood zij bestaat. En wij herhalen gaarne het woord van Hieronymus i ) : „Wat gemeenschap heeft het licht met de duis_\'> ternis ? En wat samenstemming heeft Christus met Belial ? Welke •^-""^etrekking bestaat er tusschen de psalmen en Horatius? tusschen de evangeliën en Maro? tusschen de Apostelen en Cicero?" I

Maar het is de vraag: in welken zin ? Is het te doen om de rechte ken-

( nis van God en zijnen dienst, om de rechte zelfkennis, om de zalig-

i) Ps. 17 : 15. 2) Epistola 22, ad Eustochium Cap. 30.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1891

Rectorale redes | 70 Pagina's

De wetenschap van den Logos - pagina 52

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1891

Rectorale redes | 70 Pagina's