GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een mosterdzaad.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een mosterdzaad.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een mosterdzaad, hetwelk wanneer het in de aarde gezaaid wordt het minst is van alle zaden die .op de aarde ztjn. Marcus 4 : 31.

Hoe eenvoudig is deze gelijkenis van het mosterdzaad. Een kind kan haar begrijpen. En toch is zij rijk aan inhoud en zwaar van goddelijke gedachten.

Het Koninkrijk (jpds, waarvan Jezus hier spreekt, is niet het koninkrijk van Gods regeering en majesteit, waarvan we zingen: üw Koninkrijk heerscht over alles. Heer.

Neen, er wordt hier mede bedoeld het rijk dei genade in Christus, waarvoor de onderdanen toegebracht worden door Zijn Woord en Geest, alle, die Christus' Koningschap erkennen en belijden.

Dat rijk vergelijkt de Heiland bij een mosterdzaad. Mosterd is in het Oosten een kruidachtig gewas, waarvan het zaad een nietig korreltje is, zóó klein, dat er velen in één gram afgewogen worden. Marcus zegt niet, dat het het kleinste van alle zaden is, want b.v. orchideeën en allerlei moerasplanten hebben nog kleinere zaden, zoo fijn als stofjes. Maar Marcus spreekt van het kleinste van alle zaden die op de aarde, dat is, op den bezaaiden akker liggen. Uit dit kleine korreltje groeit een gewas, dat wel een boom' lijkt, drie a vier M. hoog, zoodat de vogelen, vooral goudvinken en 'distelvinken, etend van de vruchten, zich in 'de takken legeren en er schaduw zoeken voor de brandend heete zon.

Een groote groei dus uit een klein begin.

Evenzoo had het koninkrijk Gods, dat Jezus predikte en 'Op de aarde bracht, een zeer klein begin.

Zijn Kerk is gegroeid als uit een mosterdzaadje. Toen Jezus heenging naar den Vader sprak hij het majestueuze woord: Mij is gegeven alle macht in den hemel en op de aarde: gaat dan heen, onderwijst all« volkeren; doch waar was toen. Zijn rijk? 'Geen voet gronds was Zijn bezit op "de aarde.

Zijn aanhang bestond slechts uit elf apostelen, zeventig jongeren, en ©enige honderden geloovigen.

Zijn gezanten in Öe wereld, die alle volkeren onderwijzen moesten, wareneenige ongeletterde visschers uit Galilea, een tollenaar, een tapijtwever uit Tarsen en dergelijke eenvoudige menschen. Ze kregen op hun propagaaidatocht geen geld of teerkost mee, geen wapenen of uitrusting, zelfs geen geloofsbrieven van hun 'dender.

Niets hadden ze dan het Woord van hun Meester, dat ze uit Zijn mond hadden gehoord, en door genade in hun hart bewaard hadden. Met zrulke middelen heeft Christus Zijn rijk gegrond en door zulke menschen laat hij de geheele wereld voor Zich veroveren. Met zulke wapenen moeten de vijanden overwonnen worden en treden zijn getrouwen O'P tegen den haat der Joden, de wijsheid ''der Grieken, de grootmacht der Romeinen en den woesten strijdlust der Germanen.

En toch heeft de Heere dat kleine mosterdzaadje niet laten vertrappen.

Al was de kiem klein, er lag toch van Godswege een wondersterke groeikracht in.

En nu vraagt God ook van ons het geloof, , dat nog heden ten dage in alle kiemen der genade, die bevrucht zijn door den Heiligen Geest Gods, 'diezelfde .wonderbaar-sterke levenskrachten schuilen, van een wereldoverwinnend geloof, een wereldverlossende liefde, en-een krachtig-opgewekte • hoop die 'deel geeft aan de erve der heiligen in het licht. Door het kleine heen naar het groote is immers alle eeuwen door de vaste wet van het koninkrijk ge'weest, en zij zal het blijven tot de groote God over het groote der menschen volkomen heeft , getriumfeerd.

Daarom is wachten op het werk Gods, dat uit zaden boom'en doet groeien, de vaste regel van het koninkrijk onzes Heeren, waaronder alle onderdanen van Christus ootmoedig, maar geloovig hebben te buigen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juni 1930

De Reformatie | 8 Pagina's

Een mosterdzaad.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juni 1930

De Reformatie | 8 Pagina's