GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want er is geschreven; wees vroolijk gij onvruchtbare, die niet baart! breek uit en roep gij, die geen barensnood hebt! want de kinderen der eenzame zijn veel meer, dan dergene, die den man heeft. Gal. 4:27.

De Hemelroem.

Abraham, de vader der geloovigen, heeft een beer zelf uitgemaakt, wie de moeder zijn zou van den erfgenaam, dien (; od hem beloofd had. Niet Sara, maar Hagar. En daarmede bewees Abraham ook maai" één weg te kennen, waarin erfgenamen geboren worden: de \TuchLbare moederschoot. Hij trouwde dan Hagar, de Egyptische, en meende nu dien inhoud van zijn adventsgebed gevonden te iiebben, en alzoo den dag van Christus gezien te hebben: een vruchtbare moederschoot, die bevolken zou de stad, die fundamenten heeft.

Maar het is niet de vruchtbare moederschoot, die Abraham erfgenamen geeft, het is niet Hagar, die genoemd zal worden als „moeder" van Abrahams stad. Gkid-Jahwe laat in Abrahams tent den hemelroem aanvangen: wees vroolijk, gij onvruchtbare, en gij, die geen barensnood hebt; Hij maakt Sara „levensmoeder" uit kracht van den Geest, om Abraham den erfgenaam te verwekken. Wiant het zal in deze tent niet worden de aarderoem over oen vruchtbaren moederschoot, maar de roem van den hemel, Gods herscheppingskracht. De dag van Christus is niet een vruchtbare moederschoot — Hagar, maar de nooit ontdekte wegen' van God- Jahwe — Sara. Eu zóó kwam het, dat er in Abrahams tent twee moeders waren: één, die vruchtbaar genoemd werd en toch onvruchtbaar was — Hager, en één, die als moeder uitgeschakeld was en vruchtbaai- werd uit het wonder — Sara. Een moeder, waarvan wij zeggen: wij zien het en doorgronden het óók, en een moeder, waarvan wij erkennen moeten: wij zien het, maar doorgronden 't niet.

Zoo is het in Abrahams tent begonnen, het wonder van een „moeder", die naar de berekening van het vleesch buiten rekening bleefj maar die langs een geheel nieuwen weg moeder werd, waarmede nu alleen gerekend moest worden, en die alleen genoemd mocht worden. En wat van Sara als „moedei-" geldt, zal ook gelden van de „moederstad" Jeruzalem. Ook hier zal de hemel blijven zingen den roem des welbehagens: wees vroolijk, gij onvruchtbare en gij die geen barensnood hebt. Deze „moederstad" ligt in puin, de muren zijn verbroken, de huizen verwoest, het is uit met deze , 4evensmoeder", zegt het vleesch, dat alleen rekenen kan met één mogelijkheid, die een „moederstad" kan doen bloeien: de vruchtbare moederschoot. En het zou ook uit zijn, indien Jeruzalem was als Babel, indien deze „moederstad" naar Hagar genoemd moest worden en niet uit Sara. Maar God heeft zich bereid de „moeder" in Abrahams tent, en ook de „moederstad" van Abrahams zaad. Jeruzalem krijgt haar kinderen uit het oude wonder. Met haar vervallen muren en haar huizen is het wonder van haar „moeder-zijn" niet weg, en sterft de roem des hemels niet uit! God zal nu vertooneii het Jeruzalem, dat boven is, dat al haar kinderen heeft verkregen uit de kracht van den Geest, uit hemelgeboorten! De profetie verheft zich over deze „onvruchtbare moederstad", over deze „eenzame vrouw" en wijst triumfeerend naar de continu van het heilswonder, dat reeds in Abrahams tent is aangevangen. De „moederstad" is ongerept, zij wordt in de hemelen gezet, en is de gemeente der nieuw geborenen uit God. De profetie van Jesaja komt terecht bij Galaten 4 vs 26. Wiant de roem van Sara en de roem van Gods Jeruzalem is een ding van Gods welbehagen zelf, dat gaat de wereld niet meer uit, neen, daarmede zal de wereld worden volgezongen!

Jeruzalem dat heeft den hemelroem, dat mag nu rekenen met Gods herscheppingsmogelijkheden. En hiermede overvleugelt dit Jeruzalem alle wereldsteden. Deze hebben den aarde-roem over een vruchtbaren moederschoot, als de spes patriae, en moeten aan dezen moederschoot verbinden hun hoop en hun toekomst. Maar Jeruzalem, de gemeente van Gods nieuw geborenen, mag rekenen met Gods wonder uit den Geest, met de mogelijkheden van Gods oneindige krachten. Daarom zal deze „moederstad" zich niet schamen temidden van de wereldsteden. Wiant God zelf verwekt de erfgenamen van Abrahams zaad. God zelf doet elke nieuw geborene zingen uit het wonder, dat God bevolkt de stad, die fundamenten heeft. God bewaart de oontina van Zijn hemelgeboorten.

Maar in dit Jeruzalem wordt dan ook geweten, waarom de moederschoot onvruchtbaar is, waarom Hagar niet baren kan voor de stad, die fundamenten heeft. Hagar, dat zegt, dat de eerste levensweg opgebroken is, en geen moeder meer baart tot het leven, en daarom elke stad als „moederstad" verloren is. Sai-a, dat zegt, dat God zichzelf een nieuwen levensweg geopend heeft, de geboorten uit den hemel, daarom is de „moederstad" Jeruzalem de stad der toekomst.

Hagar, dat is Egypte. Hagar baart tot den dood. Sara, dat is Kanaan, en Sara baart tot het leven.

Wie is Uw „moetier"?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 oktober 1935

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 oktober 1935

De Reformatie | 8 Pagina's